Sfântul Neagoe Basarab este pomenit pe data de 26 septembrie. Canonizarea sa a fost hotărâtă în ședinta de lucru a Sfântului Sinod din 8-9 iulie 2008, alaturi de cea a Sfantului Ierarh Iachint de Vicina si a Sfantului Dionisie Exiguul.

Citeste si: A murit Alexandru Sassu, fostul șef al TVR, fost deputat și ministru

Urmând tradiţia bizantină de conducere a marilor bazilei de la Constantinopol, el a căutat să fie un adevărat conducător creştin şi un apărător al Ortodoxiei din sud-estul Europei.

Sfântul Neagoe Basarab a fost un domn evlavios, care a avut grijă de Biserică, şi mai ales un mare binefăcător al „Ortodoxiei de pretutindeni”.

Ce scrie pe piatra de mormânt de la Curtea de Argeș

Sfântul și domnitorul Neagoe Basarab a fost înmormântat la Curtea de Argeș, iar pe piatra de mormânt stă scris: „A răposat robul lui Dumnezeu Io Neagoe Voievod și Domn a toată Țară Românească și a părților dunărene, în luna lui Septembrie 15 zile, anul 7029 (1521), crugul soarelui 26, crugul lunii 15, temelia 18. A domnit 9 ani și jumătate. Și rog pe cei ce Dumnezeu îi va îngădui să vie după noi, să păzească adăpostul acesta mic și lăcășul oaselor mele, ca să fie nestricat“.

Citeste si: O biserică de lemn din România a ajuns celebră în toată lumea: ,,Este de o deosebită valoare și frumusețe"|FOTO

Conicarul Gavriil Protul, în „Viața Sfântului Nifon„, patriarhul Constantinopolului, spune despre Sfântul Neagoe Basarab, potrivit crestinortodox.ro:

„Ce vom spune despre lucrurile și mănăstirile pe care le-au miluit?… Și în toate laturile de la Răsărit până la Apus și de la Amiază-zi până la Amiază-noapte, toate sfintele biserici le hrănea și cu multă milă pretutindeni da. Și nu numai creștinilor fu bun, ci și păgânilor, și fu tuturor tată milostiv, asemănându-se Domnului ceresc, care strălucește soarele Sau și ploaia și peste cei buni, și peste cei răi, cum arată Sfânta Evanghelie". 

Viața Sfântului Voievod Neagoe Basarab

Sfântul Neagoe Basarab s-a născut, după cum arată părintele profesor Mircea Păcurariu, în familia boierilor Craioveşti. Primeşte o educaţie aleasă, ceea ce îl face să cunoască greaca, latina, slavona şi probabil turca. Călătoreşte prin ţări din centrul Europei şi Imperiul Otoman. Întors în ţară, începând cu anul 1501 primeşte diferite dregătorii la Curtea Ţării Româneşti: postelnic, mare postelnic şi mare comis. La începutul activităţii sale dregătoreşti devine ucenic al Sfântului ­Nifon care, după ce a fost Patriarh al Constantinopolului, a fost adus de domnitorul Radu cel Mare (1496-1508) ca Mitropolit al Ţării Româneşti.

Citeste si: Bebe la 1 luna – dezvoltarea bebelusului si sfaturi pentru parinti- catena.ro

Citeste si: Antonia s-a trezit cu un mesaj de la fiul lui Ștefan Bănică Jr. după ce a publicat o fotografie provocatoare pe internet. Ce replică i-a dat lui Radu Bănică când a văzut reacția pe care a avut-o?- wowbiz.ro

Despre ucenicia Sfântului Neagoe Basarab pe lângă Sfântul Nifon vorbeşte Gavriil Protul în lucrarea Viața Sfântului Nifon: „Iar fericitul Nifon îl întărea în învățăturile sale”. În mod sigur, de la Sfântul Nifon a deprins viitorul domnitor trăirea isihastă şi mai ales profunzimea gândirii patristice a teologiei ortodoxe. Din lucrarea Măria Sa Neagoe Basarab: însemnările monahiei Platonida, Doamna Despina a Țării Românești, ediție alcătuită și îngrijită la Mănăstirea Diaconești din judeţul Bacău, aflăm că Sfântul Nifon a fost cel care l-a logodit pe Neagoe Basarab cu Despina (fiica despotului sârb Iovan Brancovici).

Nunta a avut loc în anul 1505. Tot de aici aflăm că, după ce a fost alungat din scaunul de Mitropolit al Ţării Româneşti de voievodul Radu cel Mare, Sfântul Nifon s-a refugiat pe moşiile boierilor Craioveşti, Sfântul Neagoe fiind cel care i-a purtat de grijă mai ales prin Despina, care, în Însemnările ei, arată dezamăgirea ierarhului faţă de Radu cel Mare şi binecuvântarea oferită viitorului domn: „Am crezut, în neștiința mea, că Dumnezeu m-a trimis aici pentru sufletul lui Radu, dar acum văd limpede că pentru tine am fost trimis în această țară. Tu vei fi într-o zi domnul creștin întru care a binevoit sufletul meu. Să fii blagoslovit, fiul meu Neagoe și Duhul lui Dumnezeu să fie cu tine”. Nu după mult timp de la alungarea din ţară a sfântului patriarh (1505), domnitorul Radu cel Mare a murit, chiar în anul 1508, când s-a mutat la Domnul şi Sfântul Nifon la Mănăstirea Dionisiu din Muntele Athos.

După trei domnii efemere, ajunge voievod al Ţării Româneşti Sfântul Neagoe Basarab cu ajutorul boierilor Craioveşti şi al lui Mehmet, begul dunărean, după cum arată în Istoria românilor Constantin C. Giurescu. Domnia sa de doar 9 ani, 1512-1521, îl arată ca un om al păcii şi un voievod înţelept, care a ştiut să ­gestioneze foarte bine treburile ţării, manifestându-se ca un conducător realist pentru timpurile grele prin care trecea creştinătatea din sud-estul Europei, marcate de ofensiva islamică a Imperiului Otoman sub conducerea sultanului Soliman Magnificul.

Din lucrarea Domnitorii şi Ierarhii Ţării Româneşti- ctitoriile şi mormintele lor aflăm că „prin închinarea către sultanul Soliman ­Magnificul, Neagoe Basarab a evitat expansiunea otomană la nord de Dunăre”.

Marele nostru istoric Constatin C. Giurescu afirmă în lucrarea sa, Istoria românilor: „Însemnătatea domniei lui Neagoe stă în faptele de ordin bisericesc”. În acest sens, Gavriil Protul consemnează că imediat după ce a luat domnia s-a îngrijit de Mitropolia Ţării Româneşti: „Ridică Biserica cea căzută şi puse pe Macarie Mitropolit a toată Ţara Rumânească...” În anul 1515 a adus moaştele Sfântului Nifon în ţară „ca să curăţească şi să tămăduiască greşeala Radului Vodă”.

Citeste si: Ce spune Laurențiu Reghecampf despre timpul petrecut în familie și ce anume a conștientizat antrenorul. „Am fost prezent pentru copiii mei, dar nu am fost fizic.”- kfetele.ro

Citeste si: Cerințele care trebuie respectate cu sfințenie! Ce le-a cerut Maluma organizatorilor Neversea pentru a cânta la festival- radioimpuls.ro

Moaştele au fost puse deasupra mormântului lui Radu cel Mare de la Mănăstirea Dealu, rostindu-se „rugăciuni pentru iertarea lui”. Aşezate într-un frumos chivot de argint, au fost înapoiate la Mănăstirea Dionisiu, după cum consemnează părintele academician Mircea Păcurariu.

Cea mai importantă ctitorie a sa: Mănăstirea de la Curtea de Argeş 

Cea mai importantă realizare a sfântului voievod este Mănăstirea de la Curtea de Argeş, despre care Nicolae Iorga, cel mai mare istoric român, scria în Istoria românilor, în capitolul sugestiv intitulat Hegemonia culturală a lui Băsărabă Neagoe: „După ce se înălţase locaşul cu puternicii stâlpi de piatră în pronaos, cu îngustele fereşti oblice în turle, cu brâul şi plăcile sculptate, de formă armenească, pe linii înălţate peste măsura obişnuită în Serbia, înfăţişă, alături de sfinţii închinărilor obişnuite, pe însăşi ctitorii, în veşminte împărăteşti, cu înalte coroane pe cap...” O descriere frumoasă a marelui nostru istoric, din care remarcăm sinteza lumii ortodoxe reflectată în ctitoria sfântului voievod şi simbolistica tabloului votiv care ne duce la mesajul continuităţii bizantine la domnitorii noştri care se considerau succesori ai marilor bazilei, având astfel subliniată încă o dată ideea lui Nicolae Iorga: Bizanţ după Bizanţ.

Mănăstirea de la Curtea de Argeş a fost construită între anii 1512 şi 1517, fiind sfinţită de Patriarhul Ecumenic Teolipt al Constantinopolului, alături de care au slujit ierarhi şi preoţi din lumea ortodoxă, ce făcuse parte odinioară din Imperiul Bizantin. Sfinţirea a fost o imagine a măreţiei Bizanţului ortodox, a marilor bazilei din vechime. Istoricul Constantin C. Giurescu arată că la sfinţire au fost, pe lângă patriarhul ecumenic, mitropolitul şi episcopii ţării, patru mitropoliţi din Răsărit, cei 20 de egumeni de la Muntele Athos, toţi egumenii din ţară şi un număr mare de preoţi. Gavriil Protul, cel dintâi între egumenii din Muntele Athos, scrie despre biserica sfinţită: „Şi aşa vom putea spune cu adevărat că nu este aşa mare şi sobornică ca Sionul, carele îi făcuse Solomon, nici ca Sfânta Sofia, ce o făcu Iustinian împăratul, iar cu frumuseţea este mai prea deasupra decât acelea”.

Ca un mare apărător al Ortodoxiei universale, Sfântul Neagoe Basarab s-a îngrijit de Biserica lui Hristos din sud-estul Europei şi Orientul Apropiat, aşa cum o făceau odinioară împăraţii din Bizanţ. A ajutat mănăstirile din Muntele Athos, danii importante a oferit patriarhiilor din Constantinopol şi Ierusalim şi a sprijinit multe mănăstiri sârbeşti, după cum arată părintele profesor Mircea Păcurariu. În ţară este ctitor la mănăstirile Tismana, Snagov, Dealu, Glavacioc din Argeş, la Ostrov-Călimăneşti şi a refăcut biserica Mitropoliei din Târgovişte.

Viziunea lui asupra lumii în calitate de conducător creştin o regăsim în Învăţăturile lui Neagoe Basarab către fiul său Teodosie, urmaşul său la tron din cei şase copii pe care i-a avut cu soţia sa, Doamna Despina.

Domnia lui se încheie în septembrie 1521,  când s-a mutat la viaţa veşnică, fiind înmormântat în biserica Mănăstirii de la Curtea de Argeş, scrie Ziarul Lumina.


Abonează-te pe


Partenerii nostri
Clipul zilei pe stirilekanald.ro:
Te-ar putea interesa si