In articol:
- Cum a pornit scandalul dintre IPS Teodosie și Vasile Bănescu
- Reacția Arhiepiscopiei Tomisului pentru "talentatul scriitor Vasile Bănescu"
Arhiepiscopul Tomisului, ÎPS Teodosie, a vorbit recent la Radio Dobrogea despre rânduielile care trebuie respectate la început de an.
ÎPS Teodosie a vorbit despre apa sfinţită de Bobotează, spunând că din Agheasma mare nu pot bea ”femeile care sunt într-o perioadă de necurăţie”, dar nici fumătorii.
Citește și: ÎPS Teodosie, mărturii controversate de Bobotează: "Fumătorul e mai rău ca un păgân"
Potrivit episopului de la malul mării, ”nu s-ar cuveni” relaţiile trupeşti dintre soţi după Bobotează, cât timp se ia Agheasma mare.
Cum a pornit scandalul dintre IPS Teodosie și Vasile Bănescu
Purtătorul de cuvânt al Patriarhiei Române, Vasile Bănescu, l-a contrazis, marţi seară, pe Arhiepiscopul Tomisului, IPS Teodosie, spunând că fumătorul nu trebuie "trimis în iad" și că fiziologia nu este sinonimă cu necurăţia.
”Cei care, afectaţi grav de ideologiile cristofobe, numesc în derâdere creştinismul, creştinopatie, primesc un nesperat şi consistent ajutor de la cei care, în nebunia idolatrizării ignoranţei lor inclusiv teologice, trântită zgomotos pe taraba ritualismului religios, îl trimit pe fumător în iad, pe femeia cu fiziologie normală afară din biserică şi pe ambii cât mai departe de aghiasma mare şi mică”, a scris, marţi seară, pe Facebook, Vasile Bănescu.
Purtătorul de cuvânt al BOR afirma că şi aceia care fumează au nevoie de ajutorul lui Hristos: ”Ca şi cum cel luptat de o patimă nu ar avea nevoie de ajutorul lui Hristos şi al nostru, ca şi cum fiziologia ar fi sinonimă cu necurăţia sau aghiasma cu Sfânta Împărtăşanie”.
Reacția Arhiepiscopiei Tomisului pentru "talentatul scriitor Vasile Bănescu"
Arhiepiscopia Tomisului a reacţionat, miercuri, în urma afirmaţiilor făcute de purtătorul de cuvânt al Patriarhiei Române, Vasile Bănescu, cel care l-a contrazis pe Înalt Prea Sfinţitul Teodosie, Arhiepiscopul Tomisului, care susţinea că o persoană care fumează sau femeile ”într-o perioadă de necurăţie” nu pot bea agheasmă.
Arhiepiscopia îi transmite ”talentatului scriitor Vasile Bănescu” că ”juisarea intelectualist-utopică pe gama redusă a unei terminologii (inclusiv teologice) «de budoar» este principala sursă de încurajare a ideologiilor cristofobe”.
Arhiepiscopia Tomisului a susţinut că fumătorul se plasează ”în afara comuniunii cu Dumnezeu”.
Redăm mai jos mesajul integral al Arhiepiscopiei Tomisului
Comunicat de presă: Incompatibilitatea dintre fumatul activ și consumul Aghesmei Mari
"În contextul interpretărilor generate în presă, cum era de așteptat, de sărbătoarea Botezului Domnului, în special pe tema incompatibilității dintre fumatul activ și consumul Aghesmei Mari, Arhiepiscopia Tomisului face următoarele precizări:
1. Bazându-se pe nenumăratele studii medicale, avertismente și măsuri luate atât pe plan mondial cât și național, dar și pe experiența de peste trei decenii de sprijin oferit celor grav (și nu de puține ori mortal) afectați de acest viciu, Înaltpreasfințitul Părinte Teodosie, Arhiepiscopul Tomisului, își menține cu fermitate atitudinea de militant anti-fumat, exprimându-se în spațiul public împotriva acestui viciu, cauză principală a morții anuale a peste 7 milioane de persoane care fumează activ și a peste 1,3 milioane de persoane afectate indirect (prin „fumatul pasiv”), potrivit Organizației Mondiale a Sănătății( https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/tobacco accesat: 10.01.2024). De aici deducem un procent de mortalitate cauzată direct sau indirect de fumat de 1:964 de persoane, la nivel mondial.
2. În perfectă consonanță cu îngrijorarea exprimată în toate forurile lumii față de creșterea alarmantă a numărului de victime ale acestui viciu, accepțiunea canonică și duhovnicească ortodoxă prevede că atât sinucigașul cât și persoana cauzatoare (cu voie sau fără de voie) a morții cuiva se îndepărtează de comuniunea cu Dumnezeu (comuniune exprimată vizibil în Ortodoxie, prin Taina Sfintei Împărtășanii, apoi prin consumul aghesmei și a anaforei). Prin urmare, fumătorul, care în mod voluntar își ucide lent organismul și în mod involuntar participă la uciderea semenului său prin exalarea fumului, se plasează pe el însuși înafara comuniunii cu Dumnezeu (care are loc în și prin Biserică).
3. Desigur, există îngăduință duhovnicească (pogorământ) față de orice persoană care dorește îndreptarea și își manifestă fidelitatea față de angajamentul de a proteja viața proprie și a semenului. Acest lucru nu a fost și nu va fi niciodată pus în discuție, mai ales la Sfânta Arhiepiscopie a Tomisului, care participă cu regularitate, în colaborare cu autoritățile locale, la programe de conștientizare și de combatere efectivă a fumatului (mai nou, a „vapatului”) și a consumului de droguri.
4. Arhiepiscopia Tomisului nu încalcă dreptul nimănui de a-și rândui cum știe el mai bine viața, dar nu își poate compromite vocația misionară prin așa-zisa „îndulcire a termenilor” atât de solicitată azi tocmai de cei ce nu doresc – de altfel – nici o comuniune cu Dumnezeu și cu Biserica Sa.
5. Talentatului scriitor Vasile Bănescu, purtător de cuvânt al Patriarhiei Române pe pagina personală de pe o rețea de socializare, căruia îi adresăm un sincer și tolerant „La mulți ani!”, îi transmitem că juisarea intelectualist-utopică pe gama redusă a unei terminologii (inclusiv teologice) „de budoar” este principala sursă de încurajare a ideologiilor cristofobe, având în subsidiar, desigur, și „ignoranța inclusiv teologică, trântită zgomotos pe taraba ritualismului religios”. Această săritură donquijotescă, plină de zel iacobin (ilar și defazat istoric), la gâtul unui ierarh al Bisericii care își îndeplinește – cu inevitabilele limite personale, însă cu onestitate – datoria păstorească, pe linia trasată de Sfânta Scriptură, de Sfinții Părinți și de colecția canonică a Bisericii și care nu trimite pe nimeni în iad pentru că fumează, nici nu exclude din biserică „femeia cu fiziologie normală” (așa cum apare în „comunicatul” talentatului domn Bănescu), ci doar reamintește societății grăbite în care ne ducem viețile că Biserica are rânduieli care nu se pot schimba după capriciile modei, se dovedește, din nou și din nou, una nefericită, călcătoare, nepermis de des, a principiului: „Orice împărăţie care se dezbină în sine se pustieşte, orice cetate sau casă care se dezbină în sine nu va dăinui” (Matei 12, 25)."
Biroul de presă al Arhiepiscopiei Tomisului