Se tot vorbește despre reforme educaționale și iată că viitorul ar putea să ne aducă una dintre cele mai mari schimbări.
După 35 de ani de căutări, în toamna lui 2024, la București, se vor aduna cele mai luminate minți de peste hotare pentru a veni în întâmpinarea sistemului educațional românesc cu cele mai inovative modele de studiu.
S-ar putea schimba modelul de învățare și predare din România
Până atunci, însă, tot de la cei mai învățați, notează observatornews.ro, s-a ajuns la concluzia că o singură curriculă bătută în cuie nu este cea mai potrivită metodă de a educa un elev.
Radu Szekely, fost secretar de stat în Ministerul Educaţiei: Din Statele Unite, Inquiry school un model în care transferul din cunoștințe nu se face dinspre profesor spre elev.
Copiii primesc întrebări, socratice, uneori, la care ei trebuie să găsească răspunsuri, învățarea se naște din dialogul dintre ei nu prin informații, prin căutarea de către ei a informațiilor din diferite surse. Nu va mai există un singur model educațional ci foarte multe, și noi va trebui să le acceptăm și să le intregram.
Și asta pentru că viitorul sună promițător, conform specialiștilor, dacă vom apela la învățarea cu ajutorul inteligenței artificiale și a TikTok -ului sau a altor rețele de socializare. Tehnologia, spun ei, nu ar trebui să lipsească de la cursuri, mai ales că legea le dă dascălilor posibilitatea de a inova peste 20% din orele dedicate unei singure discipline.
Însă, mare atenție, rețelele sociale aduse și mai mult în fața copiilor pot fi un pericol. Astfel că, atenția cadrelor didactice, implicarea și barierele puse în folosirea tehnologiei sunt impetuos necesare.
Căci, pe lângă latura de entertainment, online-ul poate fi o resursă excelentă de educare și învățare, dar și un pericol, mai ales dacă elevul nu știe cum să își filtreze informațiile găsite la un click distanță.
Elena Lotrean, training profesor: Este o resursă extraordinară de folosit cu copiii, dar cu foarte mare atenție pentru că noi avem deja conținuturi în minte, avem lucruri pe care le știm, pe care le putem să le verificăm în timp ce copiii au nevoie de acest ghidaj din partea noastră să folosească Tik Tok, să le producă învățare, nu doar pentru entertainment. În zona de planificare a lecțiilor, în zona de predare, folosind tehnologie la clasa, în partea de evaluare, sunt o mulțime de aplicațîi cu care ii pot evalua pe copii și în zona de administrare.
Liliana Romaniuc, Asociaţia Română de Literaţie: Nu înseamnă neapărat să vii cu alte discipline. În programa fiecărei discpline, 20% din numărul de ore este la dispoziția profesorului. Când eu îmi fac planificarea pe anul școlar, o să iau doar 80% pe materia respectivă și eu că profesor știu ce e cel mai important. 20 de procente le pot duce în zona de inovare care are legătură cu copiii care rămân în urm ă.