In articol:
Ce presupune sistemul RO e-Transport și pe cine vizează?
Din aprilie 2024, a devenit obligatorie înregistrarea anumitor transporturi, în scop de monitorizare, într-un nou sistem electronic integrat. RO e-Transport vizează bunurile cu risc fiscal ridicat, transportate pe cale rutieră. Nu sunt avute în vedere toate bunurile, ci doar:
cele care fac obiectul operațiunilor vamale, adică transporturile care tranzitează România;
cele transportate între două locații situate pe teritoriul național.
Care este procesul?
După înregistrarea datelor corespunzătoare în Sistemul RO e-Transport, se obține un cod UIT. Acest cod UIT trebuie păstrat pe toată durata transportului, alături de documentul care însoțește transportul. ANAF a publicat Ghidul RO e-Transport, care clarifică nelămuririle comercianților privind acest nou sistem, oferind o mai bună înțelegere a modului de funcționare al acestui sistem, a noilor obligații, respectiv a sancțiunilor asociate.
Bunurile considerate cu risc fiscal ridicat sunt cele prevăzute în Ordinul nr. 802/2022 al Președintelui ANAF și includ, spre exemplu: legume, plante, fructe comestibile, băuturi, lichide alcoolice, sare, îmbrăcăminte şi accesorii de îmbrăcăminte, tricotate sau croşetate- toate acestea doar dacă se încadrează la codurile NC. Aceste coduri NC determină poziția tarifară sau codul tarifar, conform unei nomenclaturi specifice, existente la nivelul Uniunii Europene.
Soluția Timeqode RO e-Transport, oferită de Arggo, vă poate ajuta să automatizați procesele pe care noua raportare obligatorie le presupune, facilitând conformarea cu obligațiile legale.
Există mai multe excepții de la obligația de a utiliza Sistemul RO e-Transport, coletele poștale cu o greutate de până la 31,5 kg fiind una dintre ele. O altă excepție notabilă o constituie produsele accizabile în regim suspensiv de accize sau cu accize plătite în statul membru de expediție. Aceste măsuri urmăresc să prevină birocrația excesivă și să faciliteze monitorizarea transporturilor de real interes.
Întregul demers urmărește, în definitiv, reducerea decalajului fiscal de TVA și a evaziunii fiscale. Acest sistem, cunoscut și drept „radarul mărfurilor”, va fi completat de camere de luat vederi și alte dispozitive specifice de monitorizare a traficului rutier. Datele vor fi ulterior procesate și analizate cu ajutorul unor soluții software, urmând ca nerespectarea acestor noi obligații legale să fie sancționată în mod corespunzător.
Prin urmare, dacă sunteți un comerciant vizat de această nouă reglementare, puteți folosi cu încredere soluțiile digitale, pentru a vă ușura munca de înregistrare a transporturilor efectuate în sistemul RO e-Transport și a vă asigura că respectați întocmai obligațiile legale, evitând erorile umane și sancțiunile care le-ar urma.