Superstiții în Duminica Slăbănogului. Este ziua când Mântuitorul Hristos a vindecat un slăbănog în zi de sâmbătă
Duminica a IV după Paști mai este denumită și Duminica Slăbănogului de la Vitezda. Este ziua când Mântuitorul Hristos a vindecat un slăbănog în zi de sâmbătă.
In Duminica Slabanogului, cea de-a patra duminica dupa Paste, biserica crestin ortodoxa celebreaza una din vindecarile minunate si pline de talc infaptuite de Iisus Hristos, asa cum este mentionata in Evanghelia dupa Ioan 5: 1-15:
Ce reprezintă Duminica Slăbănogului
Sfantul Ioan Gura de Aur credea ca sarbatoarea iudeilor pomenita mai sus era cea a cincizecimii, sau "sarbatoarea saptamanilor," ce avea loc la 50 de zile dupa Pastele evreiesc.
Aceasta sarbatoare era asociata cu secerisul de primavara, marcand vremea darurii celor dintai fructe, a noilor grane catre Dumnezeu. Totodata, cu aceasta ocazie era comemorata primirea de catre Moise a celor zece porunci.
Numele scaldatoarei Vitezda (sau Bethesda ori Bet ‘Eshda) are semnificatia de "casa curgerii" sau "casa harului."
Potrivit Sfantului Augustin, cele cinci pridvoare ale scaldatoarei Vitezda reprezinta Torahul ori Legea Mozaica, cuprinzand primele cinci carti din Vechiul Testament.
Din aceasta cauza, Sfantul Augustin era de parere ca aceasta scaldatoare sau apa ei simbolizeaza poporul evreu. El zicea: "Cele cinci porti (pridvoare) semnifica Legea, purtand boala, si nu vindecandu-i de ea; scotandu-i la iveala leacul fara a-i lecui."
Citeste si: Calendar ortodox 9 mai 2022: Ce sărbătoare este azi? Se poate spune, asadar, ca Dumnezeu a dat Legea poporului sau, care era cufundat in pacate si stricaciune, pentru a-l invata cum sa traiasca dar, in cele din urma, nu l-a putut scapa de moartea spirituala.
Legea nu i-a putut darui viata (vesnica) sau viata dupa moarte.
Asa cum credeau evreii din acea vreme, numai atunci cand apa scaldatoarei era tulburata avea efecte vindecatoare. Aceasta tulburare a apei era vazuta de Sfantul Augustin drept o intruchipare a mortii lui Iisus. Sfantul Augustin spunea:
"Dupa ce apa era tulburata, numai cel care se arunca primul in ea era vindecat; oricine venea dupa aceea in scaldatoare o facea degeaba.
Ce poate insemna aceasta decat ca numai Unul, Hristos, a venit catre poporul evreu; Iar El facand aceasta marete fapta, invatand lucruri bune, i-a tulburat pe pacatosi, a tulburat "apa" prin prezenta Sa, si a starnit-o catre propria Lui moarte?... Din aceasta cauza, a merge in apa tulburata inseamna a crede in moartea Domnului. Numai unul putea fi vindecat, semnificandu-se astfel unitatea: oricine venea dupa cel dintai nu era lecuit, intrucat oricine se afla in afara unitatii nu putea fi lecuit."
Scaldatoarea este un simbol al botezului. In practicile bisericii crestine timpurii, dupa o perioada de invatare si punere la incercare, novicii erau botezati cu ocazia sarbatorii Invierii lui Hristos, intrucat prin botez, ei impartaseau cu adevarat moartea si invierea Domnului, asa cum mentioneaza Sfantul Pavel in Epistola catre Romani, capitolul 6: "Deci ne-am îngropat cu El, in moarte, prin botez, pentru ca, precum Hristos a inviat din morti, prin slava Tatalui, asa sa umblam si noi intru innoirea vietii; Caci daca am fost altoiti pe El prin asemanarea mortii Lui, atunci vom fi partasi si ai invierii Lui..."
In saptamanile urmatoare acestui eveniment, acesti noi iluminati crestini era instruiti mai departe in sfintele invataminte, si capatau o intelegere mai profunda a botezului si euharistiei. Pilda slabanogului este citita in cea de-a patra duminica dupa Paste in biserica ortodoxa ca o reamintire a intelesului botezului si invierii.
Pornind de la cei 38 de ani de suferinta ai "slabanogului", Sfantul Augustin s-a simtit indemnat sa exploreze un numar apropiat, patruzeci.
Numarul 40 semnifica capacitatea unui om de a se indeparta de dragostea pentru viata lumeasca. El reprezinta puterea de a-ti infrange ispita pentru lucrurile trecatoare si a posti. Este vorba despre acea postire, indepartare de lume, care duce catre perfectionarea credintei. Din aceasta cauza, atat Domnul nostru, cat si Moise si Ilie, reprezentanti ai legii lui Dumnezeu si ai profetilor, au postit timp de 40 de zile.
1 D Sf. Prooroc Ieremia; Sf. Cuv. Mc. Eftimie, Ignatie și Acachie Duminica a II-a după Paști (a Sf. Ap. Toma); Ap. Fapte V, 12-20; Ev. Ioan XX, 19-31; glas 1, voscr. 1 2 L Aducerea moaștelor Sf. Ier. Atanasie cel Mare în Constantinopol; †) Sf. Ier. Atanasie al III-lea (Patelarie), patr. Constantinopolului; Sf. Matrona din Moscova 3 M †) Sf. Cuv. Irodion de la Lainici; Sf. Mc. Timotei și soția sa, Mavra 4 M Sf. Mc. Pelaghia; Sf. Cuv. Monica, mama Fer. Augustin (Dezlegare la pește. Nu se fac nunți) 5 J Sf. M. Mc. Irina; Sf. Cuv. Mc. Efrem cel Nou 6 V Sf. și Dreptul Iov, mult răbdătorul; Sf. Mc. Varvar (Dezlegare la pește. Nu se fac nunți) 7 S Arătarea pe cer a semnului Sf. Cruci în Ierusalim; Sf. Mc. Acachie și Codrat 8 D †) Sf. Ap. și Ev. Ioan Teologul; Sf. Cuv. Arsenie cel Mare Duminica a III-a după Paști (a Mironosițelor); Ap. Fapte VI, 1-7; Ev. Marcu XV, 43-47; XVI, 1-8; glas 2, voscr. 4 9 L Sf. Prooroc Isaia; Sf. Mc. Hristofor; Aducerea moaștelor Sf. Ier. Nicolae la Bari 10 M Sf. Ap. Simon Zilotul 11 M Sf. Sfințit Mc. Mochie pr.;Sf. Ier. Metodie și Sf. Cuv. Chiril, luminătorii slavilor (Dezlegare la pește. Nu se fac nunți) 12 J †) Sf. Mc. Ioan Valahul; Sf. Ier. Epifanie, arhiep. Ciprului și Gherman, patriarhul Constantinopolului 13 V Sf. Mc. Glicheria; Sf. Cuv. Serghie Mărt. (Dezlegare la pește. Nu se fac nunți) 14 S Sf. Mc. Isidor din Hios; Sf. Sfințit Mc. Terapont, ep. Ciprului; 15 D Sf. Cuv. Pahomie cel Mare; †) Sf. Ier. Iacob Putneanul, mitr. Moldovei Duminica a IV-a după Paști (a slăbănogului de la Vitezda); Ap. Fapte IX, 32-42; Ev. Ioan V, 1-15; glas 3, voscr. 5 16 L Sf. Cuv. Teodor cel Sfințit; †) Sf. Cuv. Sila, Paisie și Natan de la Sihăstria Putnei 17 M Sf. Ap. Andronic și soția sa, Iunia; Sf. Cuv. Nectarie și Teofan 18 M Înjumătățirea praznicului Cincizecimii; Sf. Mc. Petru, Dionisie și Paulin (Dezlegare la pește. Nu se fac nunți) 19 J Sf. Mc. Patrichie, ep. Prusei 20 V Sf. Mc. Talaleu; Sf. Cuv. Talasie; Sf. Lidia din Filipi (Dezlegare la pește. Nu se fac nunți) 21 S †) Sf. Împ., întocmai cu ap., Constantin și mama sa, Elena 22 D Sf. Mc. Vasilisc și Marcel; Sf. Părinți de la Sinodul al II-lea Ecumenic Duminica a V-a după Paști (a Samarinencii); Ap. Fapte XI, 19-30; Ev. Ioan IV, 5-42; glas 4, voscr. 7 23 L Sf. Ier. Mihail Mărt., ep. Sinadei; Sf. Mironosiță Maria lui Cleopa 24 M Sf. Cuv. Simeon cel din Muntele Minunat 25 M Odovania Înjumătățirii praznicului Cincizecimii; † A treia aflare a capului Sf. Ioan, Înaintemergătorul și Botezătorul Domnului (Dezlegare la pește. Nu se fac nunți) 26 J Sf. Ap. Carp și Alfeu; Sf. Mc. Averchie și Elena 27 V Sf. Mc. Iuliu Veteranul; Sf. Sfințiți Mc. Eladie și Terapont, ep. Sardei; Sf. Mărt. Ioan Rusul (Dezlegare la pește. Nu se fac nunți) 28 S Sf. Ier. Eutihiei, ep. Melitinei și Nichita, ep. Calcedonului 29 D Sf. Mc. Teodosia, fecioara; Sf. Sfințit Mc. Olivian Duminica a VI-a după Paști (a orbului din naștere); Ap. Fapte XVI, 16-34; Ev. Ioan IX, 1-38; glas 5, voscr. 8 30 L Sf. Cuv. Isaachie Mărt. și Varlaam 31 M Sf. Mc. Ermie, Eusebiu și Haralambie