Testele de siguranță Euro NCAP sunt reperul european când vine vorba de siguranța auto.
Istoria testelor EURO NCAP
În 1997 primele teste efectuate de EuroNCAP au fost primite cu retincență din partea producătorilor de automobile. Azi, stelele acordate de instituția independentă au devenit un standard al securității automobilelor.
Începând cu anii ‘70 un număr mare de state din Europa își exprimaseră deja interesul în evaluarea nivelului de securitate al automobilor. Cu ajutorul Comitetului European pentru Vehicule Experimentale, până în anii ‘90, au fost puse bazele tehnice ale unor teste care aveau drept subiect protecția pasagerilor în cazul impactului frontal și lateral, precum și protecția pietonilor.
Testele Euro NCAP. Lista probelor la care sunt supuse masinile
La ce probe sunt supuse masinile si cum se acorda notele
Fiecare mașină testată este notată la fiecare dintre cele patru categorii de teste cu un procent. Acesta reprezintă totalul de puncte adunate de respectiva mașină din totalul posibil teoretic al punctelor la respectivul test. (Exemplu: un punctaj de 97% la capitolul protecția pasagerilor adulți înseamnă că respectiva mașina a adunat 97% din punctele totale pe care Euro NCAP le poate acorda la testele de impact în
urma cărora se calculează măsurătorile pe manechinele care simulează pasagerii adulți).
În februarie 2009 criteriile de testare EuroNCAP s-au modificat incluzând și testele la impactul cu spatele, care implică în special structura și rezistența scaunelor față. Un alt criteriu care va fi luat în calcul în viitor îl reprezintă prezența sistemelor avansate de asistare a șoferului, spre exemplu ESP-ul. Astfel, EuroNCAP își dorește ca rezultatele publicate să reflecte nu doar siguranța pasagerilor și pietonilor cât și pe cea a participanților la trafic.
- Protecția pasagerilor adulți: pondere 40% în clasificarea finală cu stele. - Protecția pasagerilor copii: pondere 20% - Protecția pietonilor, a cicliștilor și a motocicliștilor (categorii vulnerabile de participanți la trafic): pondere 20%. - Eficiența sistemelor active de siguranță: pondere 20%