”Lumea baletului nu este lipsită de momente dramatice intense, care trec uneori dincolo de tracul provocat de luminile scenei”, afirmă Marina Harss, autoarea acestui articol. ”Atacul cu acid comis asupra directorului artistic al Teatrului Bolşoi din Moscova, Serghei Filin, este cel mai extrem exemplu în acest sens”, a adăugat jurnalista americană, în debutul articolului din The New York Times.
Adeseori, este vorba doar de mici ciocniri pentru putere în spatele scenei.
Alina Cojocaru şi Johan Kobborg, care alcătuiesc unul dintre cele mai influente cupluri din universul baletului din ultimele două decenii, se află în această săptămână la New York, unde participă la evenimentul ”Fall for Dance”, cu două reprezentanţii, miercuri şi joi, ale spectacolului ”Marguerite and
The New York Times reaminteşte cititorilor săi că Alina Cojocaru, considerată una dintre cele mai talentate ”actriţe ale dansului”, s-a retras de la Royal Ballet din Londra în 2013 şi este în prezent balerină principală la English National Ballet, sub îndrumarea fostei sale colege, Tamara Rojo.
Plecarea lor a avut un anumit efect şi asupra evenimentului ”Fall for Dance” de la New York. Invitaţia de a dansa în spectacolul ”Marguerite and Armand” a venit în urma unei gale de caritate ce a fost organizată de Alina Cojocaru la New York în 2015. Iniţial, Arlene Shuler de la City Center, care produce ”Fall for Dance”, a invitat compania română să participe la evenimentul din 2016.
Înainte de o repetiţie a spectacolului, Alina Cojocaru şi Johan Kobborg au acordat un scurt interviu jurnalistei Marina Harss, în care au vorbit despre dificultăţile lor recente din România şi despre planurile lor de viitor.
Prezentăm mai jos versiunea editată de The New York Times a acestui interviu.
Reporter: Care este statutul actual al relaţiei voastre cu Opera Naţională Bucureşti?
Johan Kobborg: Niciuna. Sunt un agent liber, pe jumătate pensionar. În prezent, aş putea spune că încă aştept veşti de acolo, deoarece ultimul lucru pe care l-am auzit de la ei, în timpul unei întâlniri din luna iulie, a fost faptul că echipa de management urma să mă contacteze şi să îmi transmită o propunere. Însă am văzut că au angajat deja pe altcineva (pe italianul Renato Zanella, n.r.). Aşadar, cam asta e tot.
Reporter: Cum au început problemele?
Kobborg: Într-o vineri, în aprilie, directorul general, George Călin, a fost concediat. Şi apoi, luni, un nou director interimar, Tiberiu-Ionuţ Soare, a fost numit, iar marţi dimineaţă, el mi-a scos numele de pe site. Cred că nu poţi să forţezi pe nimeni să te placă sau să te aprecieze. Aşadar, dintr-un anumit punct de vedere, amândoi suntem OK în legătură cu acest aspect.
Alina Cojocaru: Eu nu sunt sigură că sunt OK cu asta. Ei nu au crezut cu adevărat că cineva era cu adevărat acolo pentru a-i ajuta să se dezvolte, că eram acolo pentru a-i ajuta.
Reporter: De ce credeţi că aţi fost alungaţi din companie?
Cojocaru: Am fost prinşi în mijlocul luptei pentru putere dintre fosta conducere şi noua conducere a Operei.
Kobborg: Din aprilie, au fost numiţi patru directori. Trei dintre ei au fost concediaţi. Ministrul Culturii a fost concediat şi el. Unii oameni nu voiau să ne lase să plecăm. Unii au crezut că pot să facă acest proiect să funcţioneze.
Reporter: Au existat proteste?
Cojocaru: Balerinii au decis să spună că nu era un lucru corect şi au ieşit în faţa Operei pentru a-şi exprima sprijinul faţă de noi. Am decis să fiu alături de ei. Un alt grup, de contramanifestanţi, a venit acolo, iar ei au început să strige: ”Plecaţi din ţara noastră!”.
Citeste si: SFÂȘIETOR! Arina a fost filmată în momentul în care a murit. În videoclip se mai aud doar țipete- kanald.ro