Planul UE pentru salvarea turismului în Europa. Granițele vor fi deschise în trei pași
Comisia Europeană va adopta, miercuri, o strategie pentru a se asigura că guvernele statelor din blocul comunitar vor pregăti acțiuni coordonate pentru redeschiderea industriei turismului, potrivit unui document citat de Euractiv.
Măsurile restrictive împotriva răspândirii coronavirusului au afectat puternic industria turismului. Pe măsură ce ratele de infectare încep să scadă, rămâne întrebarea: cum se vor redeschide afacerile din domeniul turistic?
Pandemia va reduce veniturile turismului global, în acest an, cu cel puţin 400 de miliarde de euro, potrivit Comisiei Europene.
Strategia Executivului European presupune un plan în trei pași pentru redeschiderea granițelor statelor „cu un profil similar de risc”.
Centrul European de Prevenire și Control al Bolilor (ECDC) va redacta o listă a zonelor cu o răspândire scăzută a virusului, astfel încât măsurile de carantină din spațiul Schengen să fie eliminate etapizat. De asemenea, aceste măsuri trebuie să se aplice non-discriminatoriu. De exemplu, dacă Austria va relaxa restricțiile de circulație de la frontiere pentru sosirile din Germania, acest lucru se va aplica tuturor cetățenilor UE care locuiesc în Republica Federală Germania, nu numai cetățenilor germani.
De asemenea, Comisi Europeană are în vedere impunerea unor măsuri comune de igienă și distanțare fizică odată ce serviciile de transport vor fi reluate, ceea ce din nou cere o acțiune coordonată a tuturor statelor.
„Principiile generale vor susține prioritizarea reluării serviciilor de transport în toate punctele de sosire sau de plecare”, potrivit documentului citat de Euractiv, adăugând că măsurile ar trebui să fie bazate pe riscuri proporționale și „limitate, ca scop și durată, la ceea ce este necesar pentru a proteja sănătatea publică”.
În documentul pe care Comisia Europeană îl va pune miercuri în dezbatere sunt prevăzute și măsuri coordonate pentru protecția angajaților din Transporturi, precum și măsuri pentru reducerea poluării. Atenția asupra sustenabilității călătoriilor are ca scop eliminarea activităților poluante. În document sunt incluse măsuri privind utilizarea energiei regenerabile în hoteluri și înlocuirea vehiculelor precum ambarcațiunile pentru turiști cu variante mai puțin poluante.
În document este prevăzut și un plan de acțiune pentru a limita efectele unui al doilea val de infecții.
Călătorii vor putea consulta o hartă interactivă, care va include cele mai recente controale la frontieră, măsuri și condiții de călătorie. Astfel, cetățenii vor putea să-și planifice călătoriile mai eficient și chiar să evite să călătorească, dacă este posibil.
Proiectul abordează și subiectul voucherelor de călătorie și a rambursării sumelor pentru biletele de avion.
Conform legislației UE, în cazul zborurilor anulate, companiile aeriene trebuie să ofere pasagerilor o rambursare completă. Deși există și varianta oferirii unui voucher, este datoria clientului de a accepta varianta mai convenabilă.
Într-o scrisoare comună trimisă la finele lunii aprilie, miniştrii Transporturilor din Belgia, Bulgaria, Cipru, Cehia, Franţa, Grecia, Irlanda, Letonia, Malta, Olanda, Polonia şi Portugalia au cerut Comisiei Europene un amendament temporar la Directiva UE privind drepturile pasagerilor.
Semnatarii scrisorii susţin că Executivul comunitar ar trebui să propună de urgenţă acest amendament, conform căruia consumatorii vor fi obligaţi să accepte vouchere în locul returnării banilor, cu anumite condiţii.
Însă, Executivul European consideră că rambursările complete rămân cea mai sigură soluție pentru pasageri, deși în strategia pentru salvarea industriei turismului, Comisia Europeană va sugera companiilor de transport un set de recomandări pentru a face voucherele mai atractive.
Aceste recomandări vor include protecția împotriva insolvenței, opțiunile de transferabilitate și garanția că dacă nu vor folosi voucherele, clieții vor putea să ceară o returnare completă la maxim 12 luni după data la care voucherele au fost emise.
Comisia mai spune că protecția companiilor aeriene împotriva falimentului ar trebui organizată la nivel național.