Război în Israel. Peste 900 de români se aflau sâmbătă în vacanță sau în pelerinaj în Israel, țara afectată de războiul grupărilor teroriste Hamas și Hezbollah. Acum, autoritățile române caută soluții pentru a-i aduce în țară pe cetățenii români, așa cum au declarat sâmbătă președintele Klaus Iohannis și premierul României Marcel Ciolacu.

Peste 300 de români și străini au fost repatriați

Ministerul Afacerilor Externe (MAE) a informat că 346 de români și străini au fost repatriați în siguranță din Israel în noaptea de sâmbătă spre duminică, cu două curse operate de TAROM.

Război în Israel. Peste 300 de români și străini au fost repatriați din țara afectată de război. Mărturiile celor care încearcă să iasă din Israel: „Ce este la televizor este o mică parte”

[Sursa foto: Profimedia]

MAE a anunțat că o echipă consulară mobilă din cadrul Ambasadei României la Tel Aviv şi a Oficiului de Reprezentare al României la Ramallah s-a deplasat la Aeroportul Ben Gurion pentru a acorda asistenţă consulară cetăţenilor români aflaţi pe aeroport.

„Totodată, reprezentanţii Celulei de Criză a MAE s-au coordonat cu autorităţile israeliene şi cu Patriarhia Română pentru gestionarea grupurilor de cetăţeni români şi de pelerini români aflaţi pe Aeroportul Ben Gurion, în vederea asigurării cazării acestora, până la identificarea unor soluţii de repatriere. MAE foloseşte acest prilej pentru a adresa mulţumiri autorităţilor israeliene pentru sprijinul oferit în vederea repatrierii în siguranţă a cetăţenilor români”, arată un comunicat de presă al Ministerului.

Citește și: Alertă de călătorie pentru Israel: MAE le cere românilor care vor să plece în Israel să își reprogrameze călătoria, în urma atacurilor/ Recomandările Ambasadei Israelului în România

„Ce este la televizor este o mică parte. Am văzut oameni ciuruiți pe stradă”

Preotul Mircea Lung se află în pelerinaj alături de un grup de 56 de oameni din Maramureș și Cluj.

Ei așteaptă să plece cu un zbor duminică după-amiază. Preotul a declarat, pentru Digi24, că a văzut oameni morți pe stradă și precizează că ceea ce se vede la televizor este doar o mică parte. În realitate, războiul este mult mai rău.

[Sursa foto: Profimedia]

Grupul era cazat în Palestina, dar au fost mutați într-un hotel din Ierusalim.

„Am ajuns la hotel ieri după-amiază, în jurul orei 16:00, de atunci n-am mai ieșit din hotel. În noapte am auzit ceva sunete mai suspecte, dar credem că a fost de la motociclete, sperăm că au fost de la motociclete. La un etaj superior al hotelului este o nuntă. Acolo oamenii păreau că nu sunt foarte afectați de această situație, dar până la urmă și noi, care am venit din România în Țara Sfântă, suntem oarecum afectați. Majoritatea dintre pelerinii care sunt cu noi este pentru prima dată când ies din țară, când vin aici și nu s-au mai confruntat cu așa ceva.

Citeste si: Bebe la 1 luna – dezvoltarea bebelusului si sfaturi pentru parinti- catena.ro

Citeste si: Antonia s-a trezit cu un mesaj de la fiul lui Ștefan Bănică Jr. după ce a publicat o fotografie provocatoare pe internet. Ce replică i-a dat lui Radu Bănică când a văzut reacția pe care a avut-o?- wowbiz.ro

Armata este pe străzi, soldați înarmați, filtre, pregătiri de trageri. La punctele de trecere erau puse baricade din beton iar deasupra saci cu nisip. Este ca la război.

Până acum n-am avut probleme, am reușit să ajungem la hotel în Ierusalim. Sperăm ca astăzi să ne reîntoarcem acasă. Chiar dacă nu aterizăm la Cluj-Napoca și aterizăm în altă parte din țară, n-ar fi o problemă, doar să ieșim de aici, ne dorim să ne vedem familiile. Avem informații că la ora 16:30 va fi o aeronavă către România. Oricum ni se termină cazarea la ora 12:00 și ieșim din hotel, pentru că majoritatea dintre pelerini, fiind ultima zi de pelerinaj, n-au mai avut bani și n-ar mai putea sta mai multe zile. Am fost în legătură permanentă cu ambasada și ne-au informații la cald, cum au primit și ei”, a spus preotul Mircea Lung pentru sursa citată anterior.

Citește și: UPDATE/VIDEO- Atac terorist în Israel. Ministrul israelian al Apărării a declarat stare de război, după ce Hamas a lansat mii de rachete

El a povestit ce a văzut pe străzile Țării Sfinte, Ierusalim. Scenariul apocaliptic este mult mai greu de privit în realitate decât la televizor.

„Ceea ce este la televizor este o mică parte. Pur și simplu, oameni ciuruiți pe autostradă, pe stradă. Am văzut un microbuz de 8 persoane în care toți cei care erau acolo au fost ciuruiți și pur și simplu au rămas morți în microbuz. El părea surprins și era neliniștit. Și noi am aflat acest lucru în jurul orei 09:00 ieri, aflându-ne la așezământul românesc de la Ierihon. După ce am ieșit de acolo, am primit informația ca de îndată să ne întoarcem la hotel. Hotelul se află în Palestina.

Am intrat foarte greu în Palestina, erau porți ferecate și armata era la intrare și nu ne-a lăsat. La una dintre ele n-au apucat s-o închidă, pentru că era o chestiune de poate 5-10 minute în care au închis această poartă. Am reușit să intrăm la hotel, iar când ne-am reîntors, n-au vrut să ne lase să ieșim. Însă le-am spus că avem zbor spre țară și ne-au lăsat. Toate mașinile, percheziționate, oamenii, perchezițonați și am ajuns în zona Ierusalim. Acolo este o zonă aproape de hotelul nostru în care poliția a baricadat toată zona. Câteva străzi au fost blocate, mașini oprite și oameni care erau percheziționați, lipiți de perete și îi direcționa armata”, a mai spus preotul.

[Sursa foto: Profimedia]

Zeci de români sunt blocați, în continuare, în Israel

Deși au fost repatriați sute de români, în continuare, există oameni care așteaptă să se întoarcă înapoi în țară după izbucnirea războiului.

„Suntem blocaţi în Betleem, în sensul că trebuie teoretic să aşteptăm până marţi, când ar fi fost zborul normal de întoarcere. Totul e blocat aici. Graniţele sunt închise. Aş fi vrut din partea agenţiei, împreună cu consulatul, să ne pună un avion mai devreme la dispoziţie pentru că lucrurile aici pot degenera de la minut la minut între cele două părţi, israliene şi palestiniene.  Azi-noapte a fost o bombă inclusiv în Ierusalim. Au încercat, au tras şi către aeroport, doar că acolo scutul anti-rachetă şi-a făcut treaba. Am vorbit la consulat, suntem pe listă şi ni s-a zis să stăm să aşteptăm.

Citeste si: Laurențiu Reghecampf, dezvăluiri cutremurătoare despre ziua în care tatăl său s-a stins din viață: „A avut foarte multe momente când s-a simțit rău, dar mama mereu a fost lângă el.”- kfetele.ro

Citeste si: Cerințele care trebuie respectate cu sfințenie! Ce le-a cerut Maluma organizatorilor Neversea pentru a cânta la festival- radioimpuls.ro

Aici, în Betleem, e ok. Pe drum, ieri, a fost panică totuşi pentru că în momentul în care s-au închis intrările, graniţele în sine, între Israel şi zonele palestiniene, a fost un pic de haos şi panică. După aceea, zonele mai afectate, în sudul Tel Aviv-ului, acolo era. Din Betleem auzeam împuşcăturile, bubuielile şi toate cele. Noi suntem grupul nostru de 50 de inşi, mai sunt un grup care pleacă în seara asta, se pare că erau deja programaţi. Se zice, pe de o parte, că putem să ne vedem în continuare de obiective, cu toate că israelienii de aici spun şi ei staţi, feriţi-vă, nu ieşiţi pe străzi.

Noi doar ne dorim să ajungem în siguranţă mai repede. Să plecăm mai repede din zona asa ca să ne simţim cu adevărat în siguranţă", a declarat unul dintre românii blocaţi în Betleem pentru Antena3.

A fost activată Celula de criză

Ministerul român de Externe a anunțat că a fost activată Celula de criză. Aceasta este „în contact permanent cu Ambasada României la Tel Aviv și Oficiul de reprezentare al României la Ramallah, dar și cu Delegația UE din Israel și monitorizează atent situația din teren în vederea oferirii de sprijin cetățenilor români care solicită asistență consulară”, potrivit Hotnews.

Președintele Klaus Iohannis a menționat că cei mai mulți dintre românii din Israel sunt turiști. El a precizat ieri că aducerea lor în România „ va fi posibil în curând”.

„Sunt destul de mulţi români în momentul acesta în Israel. Din datele pe care le avem până acum, sunt între 800-900 de români, mulţi sunt turişti, alţii sunt în pelerinaje. Deocamdată nu avem informaţii că ar fi în dificultate, dar, cum se spune, situaţia este în evoluţie şi în orice moment poate să apară ceva nou. Noi căutăm deja soluţii pentru a-i aduce în ţară pe cei care vor să revină rapid. Acest lucru va fi posibil cred în curând. Aeroportul din Tel Aviv este închis, dar se lucrează la asta”, a spus Klaus Iohannis în declarațiile comune susţinute cu omologul portughez, Marcelo Rebelo de Sousa, în cursul zilei de sâmbătă.

Citește și: Hezbollah a intrat în război cu Israelul. Gruparea cu sediul în Liban este considerată mult mai puternică decât Hamas