9 august 2023: Ziua Internațională a Iubitorilor de Cărți. Zece romane clasice pe care trebuie să le citești măcar o dată în viață
În fiecare an pe data de 9 august, este sărbătorită Ziua Internațională a Iubitorilor de Cărți. Care sunt cele mai bune romane clasice pe care ar trebui să le citești măcar o dată în viață? Listă de lectură.
Author: Estera Maria miercuri 09 august 2023 , 17:44
9 august 2023: Ziua Internațională a Iubitorilor de Cărți. În această zi este celebrată pasiunea pentru cărți.
Prin intermediul literaturii poți intra în lumi magice și poți uita de realitate, cărțile având darul de a te ajuta să acumulezi noi informații, dar să te și relaxezi în clipele tensionate.
9 august 2023: Ziua Internațională a Iubitorilor de Cărți
Pasiunea pentru citit și setea de cunoaștere este celebrată în fiecare an pe data de 9 august.
Vă prezentăm 10 romane clasice pe care trebuie să le citești măcar o dată în viață.
„Frații Karamazov” este ultimul, dar și cel mai complex roman al lui Dostoievski.
Aceasta este povestea scrisă magistral a unui paricid și o meditație filosofică asupra întrebărilor esențiale ale umanității: existența lui Dumnezeu, liberul-arbitru, natura colectivă a vinei și consecințele dezastruoase ale raționalismului.
Sunt întruchipate patru ipostaze fundamentale ale individului. Frații Karamazov au, fiecare, motive bine întemeiate, în ciuda naturii diferite, să își ucidă tatăl, mosierul Fiodor Pavlovici Karamazov, care duce o viață amorală și desfrânată. Moartea neașteptată a bărbatului aruncă suspiciuni asupra tuturor celor patru frați și naște numeroase teorii. Dostoievski exploatează, așadar, cu o abilitate remarcabilă, filonul polițist al poveștii, creând suspans.
„În căutarea timpului pierdut”- Marcel Proust
Opera „În căutarea timpului pierdut” are 7 volume.
Swann
La umbra fetelor in floare
Guermantes
Sodoma si Gomora
Captiva
Fugara
Timpul regasit
Pe parcursul celor 7 volume, autorul își propune să își „elucideze” propria existență, dar și propriul adevăr, așa cum i se prezintă din perspectiva timpului care, prin distanțare, obiectivizează și îmbogățește semantica existenței.
În acest periplu temporal, se lasă ghidat de fluxul memoriei, dependentă de afinități, coincidențe, idei, emoții, stimuli senzoriali și traume.
„În căutarea timpului pierdut” este o operă a educației: naratorul descoperă pas cu pas lumea din jur și o realitate inițial intuită. Evocându-și aspirațiile, descoperă că privilegiile sociale i-au dat posibilitatea realizării lor, dar fără satisfacția sperată.
Romanul explorează modul în care timpul poate fi recuperat și în care trecutul, ajutat de memoria involuntară, poate fi recâștigat și conservat prin artă.
O inovație fundamentală a romanului lui Marcel Proust o constituie modul în care personajele se prezintă- nu ca entități fixe, ci fluide- și se dezvăluie numai treptat, fiind modelate de context și percepție.
Opera „Don Quijote de La Mancha” se împarte în două volume:
Volumul 1
Primul volum este considerat una dintre cele mai amuzante, dar și tragice cărți scrise vreodată. Don Quijote de la Mancha este o cronică a faimoaselor aventuri picarești ale nobilului cavaler rătăcitor Don Quijote și ale credinciosului său scutier, Sancho Panza. Împreună, cei doi călătoresc prin Spania în secolul al XVI-lea în căutarea aventurii și a faptelor glorioase, înfruntând spirite, vrăjitori malefici, uriași și monștri.
Toate acestea sunt menite să omagieze frumusețea, noblețea și virtutea Dulcineei del Toboso, doamna inimii cavalerului.
Don Quijote de la Mancha este un îndreptar de înțelepciune, curaj și vis nedestrămat. Moartea și convertirea umană a eroului pe patul de moarte este o repriză biologic impusă înainte de reluarea acțiunii sale revitalizante pe alte căi.
„Marile speranțe”- Charles Dickens
„Descoperirea treptată a valorilor existenței, de-a lungul experiențelor sale, face din Pip unul dintre cei mai complecși eroi dickensieni și din Marile speranțe romanul cel mai solid construit dintre toate cărțile de succes ale lui Charles Dickens. O operă unde diversele etape ale «marilor speranțe» trăite de Pip capătă un profund înțeles autobiografic, pentru că, urmărind cu atenție povestea rostită de erou, deslușim vibrații ale glasului lui Dickens, amintindu-și propriile întâmplări și speranțe” – Dan Grigorescu
„Nicăieri Dickens nu a îmbinat atât de perfect analiza și sinteza că în acest roman. […] Că toți marii artiști, Dickens ne impune să ne schimbam percepția despre arta” – George Saintsbury
„Dickens își vă depăși și domina epoca, la fel cum impunătoarea figura a lui Rabelais îl domina pe Du Bellay, dar domina și Renașterea și lumea” – G. K. Chesterton
„Cu siguranță, unul dintre cele mai mari genii literare ale lumii” – Edward Bulwer Lytton
„Război și pace”- Lev Tolstoi
Opera „Război și Pace” se împarte în două volume:
Volumul 1
La începutul secolului al XIX-lea, Rusia este amenințată de invazia lui Napoleon, iar viața multor oameni este pe cale să se schimbe pentru totdeauna. Printre aceștia, Pierre Bezuhov, fiul nelegitim al unui aristocrat, Andrei Bolkonski, care urmează cu ambiție tradiția unei cariere militare, și Natașa Rostova, fiica milostivă a unui nobil.
Povestea se deplasează dinspre viaţa de familie către cartierul general al lui Napoleon și de la curtea ţarului Alexandru I al Rusiei pe câmpurile de luptă de la Austerlitz şi Borodino. Dincolo de legăturile dragostei și ale familiei și de tot ceea ce le poate distruge, efectele războiului asupra fiecărui strat social sunt examinate în profunzime în această capodoperă de istorie socială intimă și grandioasă.
Volumul 2
Război și pace se concentrează, în linii mari, asupra invaziei lui Napoleon în Rusia din 1812 și urmărește evoluția a trei dintre cele mai cunoscute personaje literare: Pierre Bezuhov, fiul nelegitim al unui conte, care luptă pentru moștenire și aspiră la împlinirea spirituală, prințul Andrei Bolkonski, care își lasă familia și pleacă să lupte contra lui Napoleon, și Natașa Rostova, frumoasa fiică a unui nobil, care îi tulbură pe cei doi bărbați.
Pe parcursul invaziei lui Napoleon, Tolstoi urmărește personaje din diverse categorii sociale – țărani și nobili, civili și soldați – și lupta lor cu problemele specifice epocii, istoriei și culturii lor. Pe măsură ce romanul avansează, personajele își depășesc condiția, devenind unele dintre cele mai emoționante și umane figuri din literatura universală.
„Lumea n-a mai cunoscut, probabil, un alt artist a cărui esență etern epică, homerică, să fie atât de puternică. În creațiile lui sălășluiesc forța elementară a eposului, ritmul și uniformitatea lui solemnă, prospețimea lui aspră, pregnantă, savoarea, sănătatea lui de nezdruncinat, realismul indestructibil”- Thomas Mann
Romanul „Mândrie și prejudecată” este mai multe decât o carte clasică de dragoste. De-a lungul lecturii, este schițat un portret captivant al societății și o critică a stereotipurilor și realităților ce defineau viața femeilor în Anglia secolului al XIX-lea.
Întâlnirea cu Lizzie Bennet, una dintre cele mai fermecătoare protagoniste din literatura universală, îi face pe cititori să înțeleagă importanța visurilor, a valorilor și, în același timp, le arată de câtă putere este nevoie ca să treci peste… mândrie și prejudecăți.
„La răscruce de vânturi”- Emily Brontë
Reconstituirea unei pasionante povești de dragoste, eșuată din cauza unor prejudecăţi de netrecut. În cercul strâmt al unei familii, fratele intervine brutal în destinul surorii sale. Blestemul sentimentelor împiedicate să se desfășoare în firescul lor se întinde pe mai multe generaţii, într-un roman cu o atmosferă de o densitate uluitoare.
Această carte clasică, despre care mulți critici au spus că e poezie mascată în proză, e o analiză a relațiilor dintre oameni și o explorare a dragostei, așa cum e – cu toate frumusețile și durerile sale devastatoare.
„Mizerabilii”- Victor Hugo
Cartea întrunește deopotrivă particularitățile unei epopei, în care destinele emblematice se proiectează pe largi fresce sociale. Paginile care evocă lupta de la Waterloo sau cele zugrăvind insurecția pariziană din 1832 confirma și puterea de evocare și forță creatoare a romancierului. Hugo îmbină observația cu meditația, analizează reacțiile personajelor, comportamentul, moravurile lor și ale societății, apoi interpretează și conchide, structurând mesajul moral al cărții. Din evocarea trecutului selectează îndemnurile prezentului, înțelegând istoria, în spirit romantic, că o continua înlănțuire de cauze și efecte. Narațiunea construita pe planuri alternative, într-o dinamică a faptelor și a acțiunilor, se îmbină cu paginile de descriere, Hugo dovedindu-se nu doar un pictor al societății în ansamblul ei, ci și un portretist de marca, iar substanță epica și tensiunea dramatica lasă loc unor secvențe profund lirice, poetul romantic nefiind cu totul eclipsat de romancier.
Romanul lui Hugo își confirma grandoarea și prin aceea că abordează marile probleme ale secolului sau, cauzele degradării umane sub apăsarea societății. Eroii exprima, prin portretele lor, binele sau răul social, și Valjean, Fantine, Cosette, Gavroche, Marius, domnul Myriel, Thenardier sau Javert se plasează în limitele moralei sau în afara ei, căci, așa cum observa J.H. Hunt, „asemenea tip de personaj nu este decât o idee înveșmântată în carne, un gând sau un sentiment"- Lucian Pricop
Zece străini sunt invitați anonim pe o insulă și încep să moară unul câte unul în circumstanțe misterioase. Cine îi ucide? Premisa pare simplă, dar intriga e construită extrem de inteligent și misterul e foarte greu de descifrat. Până la urmă, cartea e scrisă de Agatha Christie, pe care mai mulți critici literari au supranumit-o „Regina Crimei”. Autoarea britanică care are în palmares unele dintre cele mai bune cărți de crimă și mister, a reușit să creeze în Zece negri mititei o poveste care te va ține cu sufletul la gură. Un roman clasic plin de suspans, în care, până la final, nu vei reuși să descoperii cine e autorul crimelor.
„La răsărit de Eden”- John Steinbeck
Una dintre capodoperele secolului XX, La răsărit de Eden reconstruiește povestea biblică a lui Cain și Abel în decorul Văii Salinas din California. Romanul, a cărui acțiune se întinde din timpul Războiului Civil american până la sfârșitul Primului Război Mondial, urmărește conflictele dintre doua generații de frați, incepind cu Adam și Charles Trask.
„Scriu această carte pentru băieții mei... Le voi istorisi una dintre cele mai mărețe povești, poate cea mai mare dintre toate − o poveste despre bine și rău, despre putere și nevolnicie, despre iubire și ura, despre frumusețe și hidoșenie... este singura carte pe care am scris-o vreodată”- John Steinbeck