In articol:
Și la nivel de siguranță, dar și de confort, trenurile au reprezentat întotdeauna o alternativă la transportul rutier și la cel aerian. Cum tehnologia a lucrat cu folos și în industria transportului feroviar, au apărut garnituri de mare viteză, care satisfac și cele mai exigente gusturi în materie de comoditate, confort și rapiditate.
Pe primul loc se situează Shanghai Maglev, care operează în China și care poate atinge amețitoarea viteză de 430 de kilometri pe oră. Folosind tehnologia levitaței magnetice, garnitura- inaugurată în 2004 - străbate cu precădere o distanță foarte scurtă, de circa 25 de kilometri, între aeroportul internațional din Shanghai și stația de metrou Longyang.
Citeste si: VIDEO- Metroul din Drumul Taberei a pornit la drum. Iohannis: Legenda amânărilor
Pe poziția secundă se găește tot un tren made by China, Harmony CRH, care aleargă cu 380 de kilometri pe oră pe anumite pasaje de pe rutele Beijing- Shanghai și Wuhan- Guangzhou. Conceput ca un tren electric fără vibrații, Harmony CRH a bifat la un moment dat și recordul absolut de viteză- 486 de km/oră- dar în perioada curselor de probă a garniturii, în 2010.
Cele mai rapide trenuri din lume operează în China, în Italia și în Spania
Europa intră în clasament abia pe locul 3, cu AGV Italo, care operează pe coridorul tradițional Napoli- Roma- Florența- Bologna- Milano. În aprilie 2007, cel mai modern tren de pe continent a atins pe un segment viteza uluitoare de 574 de km/oră. În prezent, viteza maximă a trenului este de 360 de km/oră.
Pe locul 4 se remarcă spaniolii, cu produsul Siemens Velaro, care dezvoltă o viteză de 350 de kilometri/oră, cu un vârf de 400 de km/oră. De obicei, trenul de mare viteză operează pe ruta Madrid- Barcelona.
Topul este încheiat tot de spanioli, cu al lor Talgo 3500, care leagă capitala Madrid de Barcelona și de Valladolid. Poreclit ”Pato” (rața Spaniei), datorită părții frontale care aduce cu ciocul unei rațe, trenul dezvoltă o viteză maximă de până la 365 de kilometri/oră.