In articol:
- Martorii albaștrii și verzi în bordul mașinii
- Martorii galbeni în bordul mașinii
- Martorii roșii în bordul mașinii
- Cât poți conduce cu martorul de bord ”Check Engine” aprins
- Ce faci când se aprinde martorul de bord ”Check Engine”
Martorii albaștrii și verzi în bordul mașinii
Există martorii de bord colorați albastru sau verde, care indică funcționarea farurilor sau o indicație de urmat (apasă frâna înainte de pornirea motorului). Pe aceștia îi puteți ignora, dincolo de rolul lor – aprinderea acestora nu indică nicio problemă, ci doar funcționarea normală.
Martorii galbeni în bordul mașinii
Printre martorii de bord care semnalează o defecțiune, martorii galbeni (portocalii) sunt cei care nu indică o problemă urgentă. Șoferul trebuie să știe că este o problemă, dar poate conduce în continuare
Citeste si: Care sunt diferențele între un motor cu turbină și unul clasic, aspirat
Martorii roșii în bordul mașinii
Există și martorii roșii care indică o problemă urgentă. Conducerea mașinii sau funcționarea motorului în aceste condiții se poate solda cu distrugerea unor componente ale mașinii sau chiar cu pericol de moarte – în cazul unor probleme ale sistemului de frânare.
Citeste si: Atenție, șoferi. Proiectul care scumpește RCA-ul, publicat de Ministerul Finanțelor
Cât poți conduce cu martorul de bord ”Check Engine” aprins
Martorul ”Check Engine” are culoarea portocalie, prin urmare nu indică o problemă gravă sau o catastrofă iminentă. Totuși, pentru că aprinderea acestuia este declanșată de o paletă extrem de largă de probleme, nu trebuie prelungită foarte mult intrarea în service.
Un exemplu de problemă minoră pentru care martorul ”Check Engine” se aprinde este fixarea incorectă a bușonului rezervorului după alimentare. Sau o defecțiune a supapei acestuia. O astfel de defecțiune minoră nu este urgentă și poți circula în aceste condiții timp îndelungat, până la următoarea revizie.
Alteori, însă, o amânare a reparației se poate dovedi costisitoare. Asta deoarece o problemă măruntă poate duce la o defecțiune scumpă. Spre exemplu, o aprindere incorectă poate duce la acumularea de vapori de benzină în catalizator și distrugerea acestuia. O bujie (sau bobină de inducție) defectă este o cauză frecventă a problemelor de aprindere. O bujie este ieftină, un catalizator nici pe departe.
Citeste si: 5 lucruri importante pe care să le cunoști atunci când ești la volan
Ce faci când se aprinde martorul de bord ”Check Engine”
Oricât de tare te-ai grăbi, nu strică să oprești la un service din drumul tău pentru a verifica ce a dus la aprinderea martorului ”Check Engine”. O verificare cu testerul nu durează mult și nici nu este foarte scumpă. Dacă se dovedește că este o problemă minoră poți să amâni reparația până la o dată convenabilă.
În acest caz trebuie să știi că există și un revers al monedei. Dacă apare o problemă nouă iar martorul de bord este deja aprins de la o problemă e care ai considerat-o minoră, nu vei fi avertizat de apariția ei. Prin urmare, dacă martorul motorului s-a aprins și ai decis să amâni reparația, verifică periodic dacă totul este în regulă cu alte componente ale mașinii. S-ar putea să fie, totuși, mai ieftin să repari o problemă minoră decât să mergi periodic la service pentru verificări.
Sursa: Promotor