Organigrama este o metodă de organizare a unei firme. Este reprezentată sub forma unui grafic care arată structura ierarhică din interiorul unei companii, marcând clar funcția, responsabilitățile și subordonarea fiecărui angajat. Un astfel de grafic poate fi realizat pentru o companie întreagă sau separat, pe fiecare departament în parte.
Author: Alina Raducu miercuri 04 noiembrie 2020 , 14:59
Organigrama este un document important pentru fiecare firmă, acesta ar putea suferi modificări pe parcurs, aceasta fiind schimbată în funcție de necesități, de departamentele și de noii angajați ai companiei.
Ce este organigrama unei companii?
Organigrama unei firme este reprezentarea grafică detaliată a modului de funcționare, bazată pe resursele de care dispune firma și pe relațiile de subordonare pe verticală sau orizontală între diferitele entități care o compun (diverse compartimente sau posturi individuale).
Pentru oricare dintre companii, stabilirea unei structuri organizatorice are o serie de avantaje în ceea ce privește derularea activităților. Un exemplu ar fi că aceasta evidențiază modul în care se impart sarcinile în firmă, pe verticală și orizontală, clarifică posturile și sarcinile echipei pentru fiecare post, responsabilitățile și canalele de comunicare.
Managerul companiei va stabili și contura organigrama împreună cu directorul de resurse umane și șefii de departamente.
Apoi departamentul HR va avea sarcina de a o aduce la cunoștința angajaților și de a o pune în aplicare.
- organigrama ierarhică: este ce mai des folosită și se bazează pe o regulă foarte simplă, angajații care au cele mai importante funcții în companie sunt trecuți deasupra celor care au funcții de rang inferior.
- organigrama orizontală: spre deosebire de cea ierarhică, cea orizontală îi plasează pe angajați la același nivel de autoritate. Este un model care conferă tuturor puteri egale și dreptul de a lua decizii pentru companie. Regăsim acest model în companiile mai mici și în cele de tip start-up, aflate la început de drum.
- organigrama tip matrice: aceasta este structurată mai complex și organizează angajații în funcție de abilități și departamente.
Modelul de organigramă tip matrice va uni angajați și echipe care au coordonatori diferiți, dar care lucrează la un proiect comun, spre exemplu. În acest fel, un angajat care lucrează la mai multe proiecte diferite va răspunde în fața mai multor superiori, câte unul pentru fiecare proiect în parte. Este o organizare bazată pe proiecte și abilități.