Ce sărbătoare este în Calendarul ortodox pe 18 ianuarie 2025? Sfinții prăznuiți sâmbătă au luptat împotriva a doua dintre cele mai mari erezi
Află ce sărbătoare este în Calendarul ortodox pe 18 ianuarie 2025! Sfinții prăznuiți sâmbătă au luptat impotriva a doua dintre cele mai mari erezii: arianismul si nestorianismul
Pe 18 ianuarie 2025, în Calendarul ortodox, sunt prăznuiți doi mari sfinți ai creștinismului: Sfântul Atanasie cel Mare și Sfântul Chiril al Alexandriei. Acești doi ierarhi sunt cinstiți ca apărători ai dreptei credințe și stâlpi ai Bisericii, pentru rolul lor esențial într-o perioadă marcată de erezii care amenințau unitatea credinței creștine.
Sfântul Atanasie cel Mare – Apărătorul învățăturii despre Sfânta Treime
Sfântul Atanasie cel Mare (295-373) s-a născut în Alexandria și a devenit unul dintre cei mai mari apărători ai dreptei credințe împotriva ereziei ariene.
Arie susținea că Fiul lui Dumnezeu nu este de aceeași ființă cu Tatăl, ci este prima ființă creată. Această erezie amenința doctrina Sfintei Treimi, iar Sfântul Atanasie a luptat neîncetat pentru clarificarea și apărarea adevărului de credință.
Ca diacon și secretar al patriarhului Alexandru, el a participat la Primul Sinod Ecumenic de la Niceea (325), unde a avut un rol decisiv în condamnarea arianismului. Datorită contribuțiilor sale, a fost formulat Simbolul de credință niceean, în care se afirmă că Fiul este „deoființă cu Tatăl”.
Sfântul Atanasie a fost ales episcop al Alexandriei în anul 328. De-a lungul episcopatului său de 45 de ani, dintre care aproximativ 20 i-a petrecut în exil din cauza persecuțiilor, el a scris lucrări fundamentale pentru credința ortodoxă. Printre ele se numără celebra sa lucrare „Despre întruparea Cuvântului”.
Sfântul Chiril al Alexandriei – Apărătorul împotriva nestorianismului
Sfântul Chiril al Alexandriei (376-444) este cunoscut pentru lupta sa împotriva ereziei nestoriene.
Nestorie, patriarhul Constantinopolului, susținea că în Iisus Hristos există două persoane: una divină și una umană, ceea ce ducea la concluzia că Fecioara Maria nu poate fi numită „Născătoare de Dumnezeu” (Theotokos), ci doar „Născătoare de om”.
Sfântul Chiril a combătut vehement această erezie în cadrul Sinodului al III-lea Ecumenic de la Efes (431), unde a fost recunoscut atributul de „Născătoare de Dumnezeu” al Fecioarei Maria. El a formulat clar învățătura că Hristos este o singură persoană, Dumnezeu și om în același timp, unirea celor două firi (divină și umană) având loc într-un mod deplin.
Scrierile Sfântului Chiril, precum Epistolele sale dogmatice, au devenit piatra de temelie pentru teologia ortodoxă despre Hristos și despre Fecioara Maria. De asemenea, el a subliniat importanța dreptei credințe pentru unitatea Bisericii.
Atât Sfântul Atanasie, cât și Sfântul Chiril, sunt cinstiți împreună pe 18 ianuarie, deoarece amândoi au fost ierarhi ai Alexandriei și au luptat pentru apărarea credinței ortodoxe împotriva ereziilor vremii lor. Ei sunt exemple vii de curaj, erudiție și dragoste pentru Dumnezeu, fiind considerați stâlpi ai Ortodoxiei.