Pe lângă uleiul de motor care trebuie verificat periodic și schimbat la timp, exista și alte patru tipuri de fluide care trebuie verificate pentru o mai bună funcționare a mașinii. În cazul în care acestea își pierd calitățile sau au un nivel prea scăzut, pot sta la baza unor defecțiuni extrem de costisitoare sau chiar a unor situații periculoase pentru ocupanții mașinii.

Uleiul de motor

Cum spuneam și mai sus, uleiul este principalul fluid care pune în mișcare mașina,  fără ulei motorul nu poate funcționa, iar absența sau calitatea slabă a acestuia poate duce la distrugerea celui mai scump ansamblu al unei mașini. Griparea motorului se produce atunci când ungerea este necorespunzătoare, fie pentru că nu este suficient ulei în instalația de ungere, fie pentru că acesta nu-și mai poate îndeplini funcția.

Citeste si: Vești bune: Centura Capitalei se lărgeşte la patru benzi, între DN5 şi A2

Recomandat ar fi ca verificarea nivelului de ulei să se facă cel puțin o dată pe lună, cu mașina parcată pe o suprafață orizontală. Înlocuire uleiului se face la fiecare revizie a mașinii, la intervalele recomandate de producătorul mașinii sau, cel mai rar, o dată pe an.

Uleiul de transmisie

Un rol extrem de important îl are și uleiul din cutia de viteze, chiar dacă schimbarea acestuia se face mai rar. Asta deoarece temperaturile și sarcinile din cutia de viteze și diferențial nu sunt nici pe departe la fel de mari ca cele din motor, iar transmisia nu „mănâncă” ulei. Scăderea nivelului este posibilă doar în cazul unor scurgeri, care sunt ușor de văzut.

În cazul mașinilor cu transmisie automată clasică (convertizor de cuplu), verificarea nivelului de ulei se face la fel ca în cazul uleiului de motor – există o jojă și un bușon în compartimentul motor. Pentru celelalte, verificarea se poate face într-un atelier specializat. Înlocuirea uleiului transmisiei se face la intervalele specificate de producător – de regulă la fiecare 50.000 km sau trei ani.

Lichidul de răcire (antigel)

Antigelul este cel care asigură transferul de căldură între motor și mediul înconjurător, prin intermediul radiatorului de răcire. În plus, lubrifiază instalația de răcire și pompa de apă și trebuie să reziste la temperaturile scăzute din timpul iernii. Nivelul acestuia trebuie verificat periodic. Atenție! Niciodată nu trebuie să deschizi capacul radiatorului sau al instalației de răcire atunci când motorul este încins – riscul de arsuri este foarte ridicat.

Antigelul trebuie verificat periodic

Citeste si: Ce sa puneti in geanta de maternitate? Elemente esentiale pentru momentul nasterii- catena.ro

Citeste si: Un băiat de 18 ani riscă 20 de ani de închisoare după o vacanță cu familia în Dubai. De ce este acuzat- antena3.ro

Citeste si: Un bărbat din Ploiești a sunat la 112 pentru că doi vecini nu răspundeau la ușă. Polițiștii au făcut o descoperire năucitoare- wowbiz.ro

Calitatea antigelului poate fi verificată folosind benzi de testare (pentru determinarea pH-ului și a nivelului de glicoli (care asigură rezistența la îngheț). Înlocuirea lichidului de răcire se face la intervale care depind de tipul acestuia – de regulă de la 2 ani pentru cel obișnuit, 3 ani pentru cel Long Life (LLC) și 5 ani pentru cel Super Long Life (SLLC).

Citeste si: Cum să alegi cele mai bune anvelope pentru SUV

Lichidul de frână

Unul dintre cele mai importante fluide care ne asigură în mare măsură performanțele de frânare ale unei mașini este lichidul de frână, de care mulți șoferi uită și nici nu bagă de seamă ce rol important îl joacă în siguranța noastră.

Dacă acesta lipsește, mașina nu mai poate frâna, iar dacă își pierde calitățile va permite formarea vaporilor în instalația de frânare din cauza temperaturilor ridicate de operare, cu o reducere drastică a performanțelor de frânare și posibil blocarea roților.

Verifică periodic nivelul lichidului de frână urmărind marcajele de pe rezervorul din compartimentul motor. Evită să deschizi rezervorul, lichidul de frână absoarbe rapid umezeala din aer. Contaminarea cu vapori de apă duce la apariția vaporilor în instalație și pierderea performanțelor de frânare. Înlocuirea lichidului de frână trebuie să se facă o dată la doi ani.

Citeste si: Veste bună pentru gospodine și pensionare! Statul oferă bani pentru repartitoare. Cine va putea beneficia de un voucher de 750 de lei- kfetele.ro

Citeste si: VIDEO Ce a surprins Igor Cuciuc la mormântul fiicei sale: "Puișorul nostru"- radioimpuls.ro

Citeste si: Imagini fără precedent cu suprafața Soarelui, la cea mai înaltă rezoluție de până acum: „Arată în detaliu frumusețea câmpului magnetic”- antena3.ro

Motor

Lichidul servodirecției

Cele mai multe mașini moderne au renunțat la servodirecția hidraulică în favoarea celei acționate electric. Totuși, în parcul de mașini al României fiind unul foarte vechi, încă găsim foarte multe mașini cu servodirecție hidraulică.

Astfel, nivelul lichidului servodirecției se verifică periodic cu ajutorul marcajelor de pe vasul de expansiune. Înlocuirea este recomandat să se facă la fiecare doi ani sau potrivit indicațiilor producătorului mașinii.

 


Abonează-te pe


Partenerii nostri
Clipul zilei pe stirilekanald.ro:
Te-ar putea interesa si