In articol:
- Uleiul de motor
- Uleiul de transmisie
- Lichidul de răcire (antigel)
- Lichidul de frână
- Lichidul servodirecției
Pe lângă uleiul de motor care trebuie verificat periodic și schimbat la timp, exista și alte patru tipuri de fluide care trebuie verificate pentru o mai bună funcționare a mașinii.
Uleiul de motor
Cum spuneam și mai sus, uleiul este principalul fluid care pune în mișcare mașina, fără ulei motorul nu poate funcționa, iar absența sau calitatea slabă a acestuia poate duce la distrugerea celui mai scump ansamblu al unei mașini.
Citeste si: Vești bune: Centura Capitalei se lărgeşte la patru benzi, între DN5 şi A2
Recomandat ar fi ca verificarea nivelului de ulei să se facă cel puțin o dată pe lună, cu mașina parcată pe o suprafață orizontală.
Uleiul de transmisie
Un rol extrem de important îl are și uleiul din cutia de viteze, chiar dacă schimbarea acestuia se face mai rar. Asta deoarece temperaturile și sarcinile din cutia de viteze și diferențial nu sunt nici pe departe la fel de mari ca cele din motor, iar transmisia nu „mănâncă” ulei.
În cazul mașinilor cu transmisie automată clasică (convertizor de cuplu), verificarea nivelului de ulei se face la fel ca în cazul uleiului de motor – există o jojă și un bușon în compartimentul motor. Pentru celelalte, verificarea se poate face într-un atelier specializat. Înlocuirea uleiului transmisiei se face la intervalele specificate de producător – de regulă la fiecare 50.000
Lichidul de răcire (antigel)
Antigelul este cel care asigură transferul de căldură între motor și mediul înconjurător, prin intermediul radiatorului de răcire. În plus, lubrifiază instalația de răcire și pompa de apă și trebuie să reziste la temperaturile scăzute din timpul iernii. Nivelul acestuia trebuie verificat periodic. Atenție! Niciodată nu trebuie să deschizi capacul radiatorului sau al instalației de răcire atunci când motorul este încins – riscul de arsuri este foarte ridicat.
Calitatea antigelului poate fi verificată folosind benzi de testare (pentru determinarea pH-ului și a nivelului de glicoli (care asigură rezistența la îngheț). Înlocuirea lichidului de răcire se face la intervale care depind de tipul acestuia – de regulă de la 2 ani pentru cel obișnuit, 3 ani pentru cel Long Life (LLC) și 5 ani pentru cel Super Long Life (SLLC).
Citeste si: Cum să alegi cele mai bune anvelope pentru SUV
Lichidul de frână
Unul dintre cele mai importante fluide care ne asigură în mare măsură performanțele de frânare ale unei mașini este lichidul de frână, de care mulți șoferi uită și nici nu bagă de seamă ce rol important îl joacă în siguranța noastră.
Dacă acesta lipsește, mașina nu mai poate frâna, iar dacă își pierde calitățile va permite formarea vaporilor în instalația de frânare din cauza temperaturilor ridicate de operare, cu o reducere drastică a performanțelor de frânare și posibil blocarea roților.
Verifică periodic nivelul lichidului de frână urmărind marcajele de pe rezervorul din compartimentul motor. Evită să deschizi rezervorul, lichidul de frână absoarbe rapid umezeala din aer. Contaminarea cu vapori de apă duce la apariția vaporilor în instalație și pierderea performanțelor de frânare. Înlocuirea lichidului de frână trebuie să se facă o dată la doi ani.
Citeste si: VIDEO Ce a surprins Igor Cuciuc la mormântul fiicei sale: "Puișorul nostru"- radioimpuls.ro
Lichidul servodirecției
Cele mai multe mașini moderne au renunțat la servodirecția hidraulică în favoarea celei acționate electric. Totuși, în parcul de mașini al României fiind unul foarte vechi, încă găsim foarte multe mașini cu servodirecție hidraulică.
Astfel, nivelul lichidului servodirecției se verifică periodic cu ajutorul marcajelor de pe vasul de expansiune. Înlocuirea este recomandat să se facă la fiecare doi ani sau potrivit indicațiilor producătorului mașinii.