Certificat de deces pierdut: Ce trebuie să faci în acest caz?
Ce trebuie să faci dacă ai pierdut un certificat de deces și cum poți obține un duplicat al acestuia?
Duplicatul certificatului de deces reprezintă un act juridic, emis în baza certificatului de deces original, care confirmă oficial decesul unei persoane.
Însă pe parcursul obținerii duplicatului după certificatul de deces pot mai pot apărea unele dificultăți. Un duplicat se poate face la orice birou al Oficiului Stării Civile, de unde ați primit certificatul de deces original. Atunci vi se va oferi un model cerere duplicat certificat de deces pe care va trebui să-l completați.
În această cerere trebuie să specificați datele personale potrivit buletinului de identitate și să confirmați probatoriu gradul de rudenie cu decedatul. Totodată, trebuie sa mai să indicați motivul pentru care aveți nevoie de o copie a originalului certificatului de deces.
Daca cel care solicita cererea pentru duplicat nu are suficient timp pentru a se prezenta personal la Oficiul Stare Civilă, acesta are dreptul de a trimite cererea prin scrisoare recomandată, dar în plic trebuie să fie însoțită de o chitanță pentru confirmarea că ați achitat taxă. În cazul care nu ați anexat bonul cu privire la plata taxei, certificatul va fi trimis prin scrisoare recomandată la oficiul Stare civilă de la domiciliu cu recomandarea să achitați taxa.
Citeste si: Diplomă de BAC pierdută: Ce trebuie să faci în acest caz?
Solicitarea duplicat certificat de deces se poate face astfel:
Certificatul de deces original a fost pierdut
Termenul de eliberare a certificatului este și el variabil, în dependență de taxa care a fost achitată.
Citeste si: Ce sa puneti in geanta de maternitate? Elemente esentiale pentru momentul nasterii- catena.ro
Daca v-ați prezentat personal la oficiul Stare civilă, plătind taxa de stat și cea pentru prestarea serviciului, eliberare duplicat certificat de deces, în regim de urgență poate fi în decurs de 1 oră. Însă, în alte cazuri, termenul de eliberare a duplicat la certificatul de deces poate dura până la 30 zile. La fel se va proceda și în cazul în care aveți nevoie ca documentele să fie verificate sau să fie examinate suplimentar, termenul poate fi până la 1 lună. Astfel, veți primi un certificat, pe un formular care, în colțul din dreapta sus va avea notificarea „DUPLICAT”.
Citeste si: Certificatul de urbanism: Cum se obţine şi pentru ce avem nevoie de el?
Pentru eliberarea unui duplicat după certificat de deces vă pot fi solicitate următoarele acte:
Cerere privind dubli cat după certificatul de deces
Actele care confirmă gradul de rudenie cu persoana decedată
Buletinul de identitate a solicitantului
Bonul privind achitarea serviciului
În unele cazuri poate fi solicitată și extras din cartea de imobil, în cazul cînd certificatul de deces a fost pierdut în rezultatul incendiului.
Astfel, taxa duplicat certificat de deces variază între 10 lei și 260 lei.
Totodată, înainte de a depune cerere pentru duplicat certificat de deces ar fi bine să vă determinați de ce anume aveți nevoie: duplicat certificat de deces sau certificat.
Este important de menționat că duplicatul se eliberează doar rudei apropiate a persoanei decedate. Astfel, e necesar să aveți documentele confirmative ca să dovediți gradul de rudenie. Anume din aceste motive e necesar să aveți certificate de naștere al persoanei decedate. De asemenea este necesar să aveți certificat despre schimbarea numelui, dacă a fost schimbat numele.
Citeste si: VIDEO Ce a surprins Igor Cuciuc la mormântul fiicei sale: "Puișorul nostru"- radioimpuls.ro
Citeste si: Certificatul digital, în vigoare de la 1 iulie
Cine poate depune cerere eliberare duplicat certificat de deces?
Se eliberează duplicat certificat de deces la solicitare următoarelor persoane:
– o rudă a persoanei decedate sau altei persoane interesate,
– terță persoană în baza împuternicirilor legale.
Cerere pentru eliberarea duplicatului certificatului de deces poate fi depusă și de către o terță persoană în baza unei procuri eliberate de către o rudă apropiată.