In articol:
- Ce schimbări propun partidele cu privire la banii românilor
- Promisiuni la capitolul reforma administrației centrale
- Măsuri de simplificare și debirocratizare
- Ce propun partidele pentru reforma administrației locale
- Reducerea risipei banilor publici
Liderii principalelor partide pro-europene s-au reunit, luni, la Palatul Victoria pentru a se pune de acord asupra principiilor viitorului program de guvernare. Președinta USR, Elena Lasconi, a mers inopinat
Potrivit unui comunicat transmis luni seara, PSD, PNL, UDMR şi Grupul Minorităţilor Naţionale au convenit ca noul program de guvernare "să fie unul al reformelor şi investiţiilor, un program de reducere a cheltuielilor statului şi al modernizării României".
Ce schimbări propun partidele cu privire la banii românilor
Noutățile pe care le promite programul de guvernare sunt reducerea taxelor si impozitelor pe muncă, impozitarea progresivă a marilor averi, precum și menţinerea cotei unice pentru predictibilitate fiscală.
Reformele privind consolidarea fiscal-bugetară din programul de guvernare:
- Consolidare fiscal-bugetară în 7 ani pentru o Românie puternică în UE, conform angajamentelor privind setul de reforme şi investiţii asumate prin Planul bugetar-structural naţional pe termen mediu al României şi PNRR.
- Menţinerea cotei unice pentru predictibilitate fiscală;
- Reducerea taxelor si impozitelor pe muncă. Reducerea poverii fiscale pe muncă cu până la 5 puncte procentuale, în cazul salariilor mici şi al familiilor cu copii.
- Zero contribuţie la asigurarea de sănătate CASS pentru studenţii care ocupă un loc de muncă în timpul studiilor de licenţă şi masterat (vârsta mai mică de 26 de ani).
- Scutirea de CASS şi opţiune la plata CAS pentru pensionarii care au stagiul complet de cotizare contributiv şi se angajează pe un loc de muncă, pentru încurajarea îmbătrânirii active.
- Impozitarea progresivă a marilor averi.
Promisiuni la capitolul reforma administrației centrale
La capitolul reformei statului, partidele îşi asumă mai multe măsuri de reformă a administraţiei centrale:
- În administraţia centrală, reducem numărul de ministere la maximum 16 şi numărul agenţiilor cu cel puţin 25%
- Comasarea serviciilor deconcentrate ale ministerelor (niciun minister să nu deţină mai mult de două servicii deconcentrate la nivel teritorial);
- Reducerea numărului de secretari de stat cu cel puţin 50%. Regula de maximum 2 secretari de stat/minister/maximum 3 la ministerele mari;-
- Audit de eficienţă pentru fiecare autoritate centrală, instituţii regionale şi companii de stat, în primele 6 luni ale anului viitor;
- Desfiinţarea instituţiilor regionale începând cu 1 martie reprezintă un pas ferm către o administraţie mai eficientă şi mai aproape de cetăţean. Această măsură are scopul de a reduce birocraţia excesivă, de a elimina structurile paralele şi de a creşte transparenţa în gestionarea resurselor publice.
Măsuri de simplificare și debirocratizare
O altă promisiune a viitorului guvern ţine de debirocratizare, simplificare, dereglementare:
Comasarea autorităţilor de reglementare din acelaşi domeniu de activitate în baza unei analize, în termen de 6 luni;
Citeste si: Mădălin Ionescu, de URGENȚĂ la spital. A fost internat după ce simptomele S-AU AGRAVAT- wowbiz.ro
Anularea sau simplificarea unor reglementări nefuncţionale sau supra-birocratice;
Digitalizarea şi interconectarea bazelor de date de la nivelul administraţiilor publice centrale şi locale;
De la 1 iulie, instituţiile statului nu vor mai avea dreptul să solicite cetăţenilor documente sau hârtii care sunt deja emise de alte instituţii publice. Această măsură va elimina redundanţele birocratice, va simplifica accesul la servicii şi va demonstra respect faţă de timpul şi efortul cetăţenilor.
Ce propun partidele pentru reforma administrației locale
Coaliţia vrea descentralizarea şi creşterea eficienţei administraţiei publice locale, prin:
Transfer de active, competenţe şi responsabilităţi de la nivelul ierarhic superior către cele inferioare;
Identificarea activelor instituţiilor centrale lăsate în paragină sau prost administrate şi transferarea lor în proprietatea publică sau privată a primăriilor;
Transfer de competenţe în teritoriu între instituţiile statului. Vor fi identificate, pe baza discuţiilor cu asociaţiile primarilor şi preşedinţilor de Consilii Judeţene, competenţele ce pot fi transferate la nivel local, conform principiului subsidiarităţii.
Finanţarea proiectelor de la bugetul de stat pe bază de eficienţă şi co-finanţare din partea autorităţilor locale.
Reducerea risipei banilor publici
Reformele privind reducerea cheltuielilor şi a risipei banilor publici, asumate de partide:
- Reaşezarea bugetului conform noilor priorităţi de dezvoltare. Analiza eficienţei cheltuielilor în marile sisteme publice.
- Raţionalizarea cheltuielilor nejustificate. Extinderea achiziţiilor centralizate. Mecanism de control pentru creşterile care depăşesc 20% faţă de costurile medii ale instituţiilor publice.
- Prioritizarea proiectelor de investiţii pentru care se alocă efectiv fonduri la nivel guvernamental şi local. Eficientizarea sistemului de achiziţii publice.
- Un nou statut al funcţionarului public, care să cuprindă criterii de performanţă, salarizare în funcţie de criterii meritocratice.