Cum funcționează curățarea profesională a filtrului DPF
Filtrul DPF este unul dintre componentele esențiale ale vehiculelor diesel moderne. Acesta are rolul de a reține și de a arde particulele poluante care se formează în timpul procesului de combustie. Prin captarea acestor reziduuri, filtrul de particule contribuie semnificativ la reducerea emisiilor nocive, protejând atât mediul înconjurător, cât și sănătatea noastră.
Pe măsură ce filtrul acumulează funingine și alte depuneri, capacitatea sa de filtrare scade, iar motorul mașinii ajunge să funcționeze mai greu. În timp, aceasta poate duce la avertizări pe bord, la creșterea consumului de carburant și chiar la deteriorarea altor componente esențiale din sistemul de evacuare.
Din acest motiv, curățarea profesională a filtrului DPF a devenit o necesitate pentru orice posesor de autovehicul diesel. Procesul de întreținere corectă a filtrului de particule nu doar prelungește durata de viață a mașinii, ci și menține emisiile de noxe la un nivel scăzut. Mulți șoferi se întreabă cum funcționează concret curățarea profesională a filtrului DPF și dacă merită investiția.
Cum funcționează și de ce se înfundă un filtru DPF?
Un filtru DPF este proiectat să capteze particulele solide rezultate din procesul de ardere a motorinei. În termeni simpli, prin trecerea gazelor de eșapament prin structura sa poroasă, filtrul reține funinginea și alte reziduuri fine, împiedicându-le să ajungă în atmosferă. Odată colectate în interior, aceste particule urmează să fie arse în cadrul unui proces de regenerare, care poate fi de două tipuri: pasivă și activă.
Regenerarea pasivă apare în mod natural când temperaturile din filtrul de particule ating valori ridicate (de regulă la drumuri lungi sau la rulare la turații potrivite). În schimb, regenerarea activă este inițiată de computerul de bord al mașinii, care ajustează parametrii de injecție pentru a crește temperatura în filtru și a arde depunerile. În condiții normale, aceste procese reușesc să mențină filtrul curat suficient de mult timp.
În practica de zi cu zi, mai ales la deplasările urbane scurte, filtrul nu ajunge la temperatura optimă. Prin urmare, o parte din funingine rămâne în interior și se depune straturi-straturi.
Acumularea excesivă de particule reduce capacitatea filtrului, crescând presiunea în sistemul de evacuare. Drept rezultat, motorul întâmpină dificultăți, pot apărea mesaje de avertizare pe bord, iar consumul de carburant crește. Dacă se amână intervenția, filtrul DPF ajunge să se blocheze, iar remedierea devine mai costisitoare și mai complicată.
Dacă ești din zona capitalei României, aici intervin serviciile de curatare DPF Bucuresti. Specialiștii elimină reziduurile în profunzime, folosind echipamente și proceduri avansate. În acest mod, filtrul revine la parametri optimi, iar șoferii pot evita problemele asociate unui DPF încărcat excesiv.
De ce este necesară curățarea profesională a filtrului DPF și care sunt semnele care indică probleme?
Curățarea profesională a filtrului DPF se dovedește indispensabilă atunci când mașina nu mai reușește să își regenereze filtrul în mod corespunzător. Numeroși factori contribuie la această situație: traseele scurte, mersul îndelungat la turații reduse, calitatea slabă a combustibilului ori starea precară a uleiului de motor. În astfel de condiții, filtrul se încarcă rapid, iar regenerarea obișnuită devine ineficientă.
Există câteva semne clare că filtrul de particule este blocat și are nevoie de o intervenție profesională. În primul rând, este posibil să observi martori luminoși pe panoul de bord, precum cel care indică probleme la filtrul de particule.
Un alt indiciu îl reprezintă scăderea vizibilă a performanței motorului, cauzată de creșterea contrapresiunii în evacuare. De asemenea, poți remarca fum excesiv la eșapament, în special la accelerări bruște. Pe lângă acestea, consumul de combustibil crește, întrucât motorul trebuie să muncească mai mult pentru a împinge gazele de eșapament prin filtrul încărcat.
Dacă întâmpini oricare dintre aceste simptome și constați că metodele simple de regenerare (de exemplu, un drum mai lung la turații mai mari) nu aduc rezultate, atunci este momentul să apelezi la serviciile de curățare profesională a filtrului DPF.
Printr-o astfel de intervenție, vei beneficia de o diagnosticare completă a sistemului, identificându-se inclusiv alte eventuale probleme: senzori defecți, scurgeri sau avarii în sistemul de admisie și evacuare. De multe ori, defecțiunile conexe pot împiedica regenerarea corespunzătoare a filtrului.
Curățarea filtrului DPF reprezintă o metodă sigură de a preveni reparațiile costisitoare pe termen lung. În plus, ea contribuie semnificativ la menținerea nivelului redus de emisii poluante, în conformitate cu normele de mediu și cu cerințele de inspecție tehnică periodică.
Etapele unei curățări profesionale și sfaturi de întreținere
Curățarea profesională a filtrului DPF implică o serie de pași care asigură rezultatul optim și prelungesc durata de viață a componentelor. În primul rând, specialiștii vor scoate filtrul DPF de pe mașină pentru o inspecție vizuală amănunțită. Aceasta presupune examinarea structurii interioare și verificarea integrității celulelor ceramice, astfel încât să se identifice eventuale fisuri sau zone cu depuneri excesive.
După inspecție, filtrul este introdus într-un echipament specializat care folosește tehnologii diferite, în funcție de metoda aleasă: curățare cu jet de apă la presiune controlată, curățare ultrasonică sau metode chimice speciale.
Toate aceste proceduri îndepărtează funinginea și cenușa, readucând filtrul la parametri apropiați de cei inițiali. Procesul este urmat de uscare și testare, pentru a verifica eficiența filtrului și a determina nivelul de contrapresiune. Dacă valorile se încadrează în parametrii recomandați de producător, filtrul poate fi remontat cu încredere pe vehicul.
Este important de reținut că, înainte de a instala la loc filtrul, specialiștii pot examina și alte componente asociate. De exemplu, se verifică senzorii de presiune și temperatură, starea turbosuflantei și etanșeitatea tubulaturii de evacuare. O eventuală problemă identificată și rezolvată la acest moment va preveni reîncărcarea rapidă a filtrului de particule.
Pentru a menține filtrul DPF într-o stare bună după procesul de curățare profesională, proprietarii de mașini ar trebui să respecte câteva recomandări simple. În primul rând, este util să nu se abuzeze de condusul doar pe distanțe scurte și la turații joase. Ocazional, un drum mai lung la turații moderate ajută la regenerarea pasivă.
De asemenea, schimburile de ulei și filtre ar trebui efectuate conform indicațiilor producătorului, folosind produse de calitate. În plus, alimentarea cu motorină de la stații de încredere poate reduce cantitatea de reziduuri acumulate în filtru.
Investiția în curățarea corectă a filtrului de particule se va dovedi, în timp, una dintre cele mai valoroase decizii pentru protejarea motorului și pentru menținerea standardelor de mediu.