În opinia doamnei Alina Bota, consilier de branding personal şi fondatorul companiei de training LevelUp Vision, există cinci motive majore pentru care românii preferă statutul de angajat în detrimentul celui de antreprenor, şi anume: lipsa de educaţie antreprenorială, lipsa de cultură antreprenorială şi de modele, legislaţia ambiguă şi instabilă în domeniul comercial şi fiscal şi, nu în ultimul rând, lipsa de încredere în forţele proprii.
Citeste si: Cutremur vineri dimineață în România! Ce magnitudine a avut seismul și în ce zonă s-a produs- kanald.ro
“În timp ce în ţările occidentale, antreprenoriatul se învaţă încă din liceu sau chiar din şcoala gimnazială, în România sistemul de învăţământ tradiţional este total lipsit de informaţii practice care să te ajute să te descurci în mediul economic actual, iar antreprenoriatul este privit ca pe o aventură, o nebunie, un lucru exotic.
Totodată, specialistul afirmă că actuala generaţie este total diferită faţă de toate celelalte generaţii de până acum şi tinerii din ziua de azi sunt
Educaţia antreprenorială este esenţială pentru generaţiile viitoare
Primul pas pe care trebuie să îl facem pentru actuala generaţie este să le cultivăm spiritul antreprenorial încă de acum, ca ei să crească mai departe viitoare generaţii în acest spirit, crede specialistul. “Educaţia în domeniul antreprenorial trebuie să pornească de la vocaţie. Părinţii ar trebui să fie mult mai atenţi la ce îşi doreşte cu adevărat copilul lor, să îi descopere înclinaţiile, să îi dezvolte punctele forte, şi nu să îl oblige să studieze într-un domeniu aşa-zis la modă, dar care nu îl reprezintă.
În România s-a cultivat oportunismul, ca model de afaceri
În acelaşi timp, specialistul crede că generaţiile tinere vor adopta două modele de succes din alte ţări. Pe de o parte, există modelul afacerile mici, de familie, care rezistă de generaţii întregi, deoarece pornesc de la o pasiune, de la un talent moştenit din tată în fiu. De cealaltă parte, tinerii mai pot alege un nou model foarte la modă în Statele Unite, numit “lifetime business”, caracterizat printr-un program foarte flexibil, în care activitatea se realizează de acasă sau de oriunde din lume. “Din păcate, în România s-a cultivat oportunismul, ca model de afaceri, unde contractele cu statul reprezintă deja o filosofie de business care se transmite mai departe copiilor. Avem nevoie de un reset şi trebuie să ne adaptăm la o societate globalizată, liberală, în care tot mai mulţi oameni să câştige bani din ceea ce, iniţial, percepeau doar ca pe un banal hobby”, conchide Alina Bota, consilier de branding personal şi fondatorul companiei de training LevelUp Vision.