EXCLUSIV: Ce subiecte au picat la Simularea Evaluării Naționale 2023 la Limba Română/ Profesor: ”Cred că subiectele de la examen vor fi asemănătoare ca grad de dificultate cu cele de la simulare”
Simularea Evaluării Naționale 2023 a început luni, 20 martie, cu proba la Limba și literatura română, unde elevii nu au întâmpinat prea multe dificultăți. Explicațiile profesorilor în exclusivitate pentru stirilekanald.ro.
Subiectele primite de elevii de clasa a VIII-a la simularea Evaluării Naționale 2023 au fost enunțate pe baza a două texte la prima vedere. Primul text a fost un fragment din "Dansul ursului" de Ion D. Sîrbu, iar al doilea din "30 de ani în șa" al lui Felix Țopescu. La subiectul al II-lea, elevii au trebuit să scrie, în 80- 120 de cuvinte, rezumatul primului text, potrivit edupedu.ro. De asemenea, au fost acordate 10 puncte din oficiu.
Profesori de Limba și Literatura Română au explicat în exclusivitate pentru stirilekanald.ro despre subiectele de la simularea la prima probă scrisă și despre notele pe care ar trebui să le ia elevii.
Subiectele au fost în mare parte ușoare
”Subiectele de la această simulare au fost de dificultate slabă spre medie. Elevii nu ar fi trebuit, teoretic să întâmpine dificultăți iar rezultatele cred că vor fi unele în majoritate bune și foarte bune.
Cu excepția exercițiului 6 de la partea B a primului subiect elevii ar fi putut să confunde cazul dativ cu cazul genitiv și să nu respecte indicația enunțul exercițiului, să construiască un enunț imperativ în care substantivul pădure să se afle în cazul dativ”, a precizat Cristina Gavriliță.
”Din ce am observat în ultimii ani ștacheta a fost scăzută de mult, în fiecare an a mai scăzut puțin. În felul acesta am ajuns anul acesta la aceste subiecte destul de ușoare. De exemplu la subiectul al doilea elevii au avut de redactat rezumatul primul text suport, la fel un tip de exercițiu pe care elevii învață să îl rezolve în clasa a 5-a”, a mai adăugat profesorul.
Notele de la simulare vor fi, în principal, unele mari
”Subiectele sunt accesibile, elevii au lucrat astfel de subiecte. În privința cantității, pot spune că se lucrează și exercițiul susținut îi ajută rezolve în timpul impus subiectele. Elevii ar fi putut întâmpina dificultăți la polisemie și la ultimul exercițiu de completare cu formele corecte”, a spus Lavinia Badea.
”Subiectele au oferit posibilitatea tuturor să obțină o notă bună sau să-și cunoască nivelul de până acum, depinde de fiecare cum a vrut să vadă această probă. Fiecare item cerea atenție sporită. Pentru un elev de 9-10 constant, subiectul de azi ar fi trebuit să fie floare la ureche.
Elevii sub 7 pot lua cu ușurință peste 5”, a precizat Alexandra Dumitru, profesoară la Școala Gimnazială nr.49 din București.
Ca și dificultăți profesoara, a menționat subiectul I A.
”Punctul 9 unde li se cerea elevilor asocierea cu un alt text literar. Întotdeauna asocierea cu un alt text ridică dificultăți. De asemenea, itemii 6, 7 și 8 de la B pot crea dificultăți. Notele de acum reflectă cumva pregătirea elevului și implicarea profesorului”, a mai explicat Alexandra Dumitru.
Subiectele de la simulare ar trebui să fie mai grele ca cele de la examen
”Dificultatea a fost una foarte mică la această simulare iar în felul acesta, noi ca profesori nu putem să identificăm cu exactitate punctele slabe ale elevilor și nu putem să-i ajutăm să se pregătească mai bine pentru examen. Poate că ar fi fost bine ca la simulare, cel puțin dificultatea să fie una mai ridicată”, a mai adăugat Cristina Gavriliță, profesor la Centrul Unirea.
Totodată, conform profesorului, examenul de anul acesta la Limba Română va fi la fel de ușor ca și simularea.
”Am auzit opinii potrivit cărora, subiectele de la această simulare au fost atât de ușoare și se presupune faptul că examenul va fi foarte foarte dificil. Eu personal mă îndoiesc pentru că cred că se va ține cont și de alți factori precum schimbarea structurii anului școlar, și de faptul că atunci când sunt repartizați elevii la liceu nu se va mai lua în considerare procentul acela din media anilor de gimnaziu și cred că subiectele de la examen vor fi asemănătoare ca grad de dificultate ca cele de la simulare”, a precizat profesorul.
Obiectivele simulării sunt, potrivit ministerului, ”familiarizarea elevilor cu rigorile unui examen real & optimizarea rezultatelor obţinute de către elevii din învăţământul preuniversitar la finalul studiilor gimnaziale/liceale”.