Fostul deputat PNL, Marin Anton, a primit cinci ani de închisoare pentru luare de mită în valoare de 5 milioane de euro
Marin Anton, fost deputat al Partidului Național Liberal, a fost condamnat, miercuri, de Tribunalul București la cinci ani de închisoare cu executare pentru luare de mită în valoare de 5.3 miloane de euro în 2009, pe vremea când era secretar de stat în Ministerul Transporturilor.
Marin Anton a primit mită, potrivit Agerpres, de la reprezentantul unei firme din Italia pentru acordarea unui contract în care era prevăzut înființarea unui nou terminal la Aeroportul Otopeni. Instanța a hotărât ca suma de 22.760.654 să-i fie confiscată lui Marin Anton.
Cine mai este judecat alături de Marin Anton
Tot în același dosar este judecat și Mihai Adrian Ionescu, fostul director general adjunct al Direcției de Coordonare și Monitorizare Autostrăzi din cadrul Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri din România SA și fost consilier al ministrului Transporturilor,
a primit 3 ani de închisoare cu suspendare pentru complicitate la luarea de mită.
Mihai Adrian Ionescu este obligat să presteze muncă în folosul comunității, neremunerată, în cadrul ADP- Sector 2 București sau la ADP- Sector 6, timp de 100 de zile.
Cine este Marin Anton
Marin Anton este fost deputat PNL de Giurgiu și fost secretar de stat, vicepreședinte al al Consiliului Tehnico- Economic în cadrul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii. Acesta se ocupa de activitatea din cadrul Companiei Naționale „Aeroportul Internațional Henri Coandă-București” SA Otopeni. Marin Anton a fost trimis în judecată în decembrie 2017 de către DNA, pentru luare de mită.
În 2009, potrivit DNA, exista un proiect de modernizare a Aeroportului Internațional Henri Coandă, unde în executarea actului adițional numărul 9/07.12.2007, se începea proiectarea unui nou terminal. Statutul României de stat membru al Uniunii Europene, dar și aderarea la spațiul Schengen, prevedea o reactualizare a obiectivului de investiții, în același timp, cu aprobarea unor indicatori tehnico-economici actualizați, de către Ministerul Transportului și Infrastructurii.
„Compania internaţională care avea de executat lucrările la noul terminal predase proiectul şi întreaga documentaţie către beneficiar- Compania Naţională Aeroporturi Bucureşti (CNAIB) la finalul anului 2008 şi urma ca aceasta din urmă să se ocupe de obţinerea avizelor şi aprobărilor necesare demarării lucrărilor.
Cu toate că CNAIB a înaintat solicitarea de aprobare a noilor indicatori tehnico-economici încă de la începutul lunii februarie 2009, până în luna iunie 2009, la nivelul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii nu se luase încă vreo decizie, iar din cauza lipsei de finanţare, lucrările pe şantierul Otopeni stagnau”, conform declarațiilor DNA.
Anchetatorii arată că în perioada iunie-noiembrie 2009, ar fi acceptat promisiunea, iar ulterior a luat de la reprezentantul filialei din România a companiei internaționale care se ocupa de contractul de modernizare de la Aeroportul Henri Coandă, suma de 22.760.654 de lei, care reprezentau în acea perioadă 5,3 milioane de euro. Suma reprezenta un comision de 3,5% din valoarea care trebuia să se suplimenteze în contractul de execuție a lucrărilor de modernizare.
Ce spun procurorii
„Banii respectivi au fost primiţi de Marin Anton pentru a aviza, în perioada 15 iunie- 17 iulie 2009, documentaţia privind obiectivul de investiţii 'Dezvoltare şi Modernizare Aeroport Internaţional Bucureşti- Otopeni(...)', nota de fundamentare şi proiectul de hotărâre de guvern privind aprobarea indicatorilor tehnico-economici reactualizaţi ai obiectivului de investiţii menţionat mai sus, precum şi aprobarea continuării lucrărilor şi a finanţării obiectivului respectiv”, au declarat procurorii.
DNA a arătat că proiectul de hotărâre de guvern ar fi fost adoptat, ulterior fiind emisă Hotărârea de Guvern nr. 852/2009, act necesar pentru încheierea actului adițional numărul 10 din data de 21.08.2009 la contractul din data 30.04.1992 pentru Dezvoltarea și Modernizarea Aeroportului Internaţional Bucureşti- Otopeni, cele două părți Compania Naţională Aeroportul Internaţional Henri Coandă- Bucureşti şi societatea omului de afaceri.
„Banii pe care i-a primit Marin Anton au fost transferați către o societate comercială unde acesta era asociat. Marin Anton a beneficiat de ajutorul lui Adrian Mihai Ionescu, care, în luna iunie 2009, cu ocazia unei întâlniri pe care acesta din urmă a avut-o cu reprezentantul companiei internaţionale, i-a specificat acestuia "pretenţiile" primului inculpat, precum şi modalitatea de remitere a banilor.
Astfel, între compania internaţională şi societatea controlată de inculpatul Anton Marin a fost încheiat un contract de subantrepriză, suma de 22.760.654 lei fiind achitată prin transfer bancar, în perioada 23 iulie- 20 noiembrie 2009, şi reprezenta contravaloarea unor lucrări de organizare şantier care nu au fost executate în realitate”, au mai adăugat procurorii.
Suma de bani pe care a obținut-o a fost folosită în cadrul firmei unde Marin Anton era asociat în acea perioadă.