Scenariile pentru începerea şcolii: INSP a anunţat situaţia epidemiologică pentru fiecare localitate
Institutul Naţional de Sănătate Publică urmează sa facă publice luni evaluările epidemiologice pentru toate unităţile administrativ-teritoriale, evaluări în baza cărora conducerile şcolilor urmează să decidă scenariul pentru începerea anului şcolar.
UPDATE: Ministerul Sănătăţii a publicat incidenţa cumulată a îmbolnăvirilor în ultimele 14 zile- Majoritatea localităţilor se încadrează în scenariul verde de începere a anului şcolar, astfel că elevii vor merge la şcoală; în Bucureşti, incidenţa e 1,12.
Cea mai mare incidenţă cumulată a îmbolnăvirilor de coronavirus – 52,02 se înregistrează în localitatea Şiştarovăţ din judeţul Arad. Autorităţile anunţă că acolo este focar la un centru de recuperare.
Opt localităţi din judeţ sunt în zona roşie, iar DSP analizează situaţia în privinţa debutului anului şcolar.
Potrivit datelor transmise, luni, de către Ministerul Sănătăţii, cea mai mare incidenţă cumulată a îmbolnăvirilor de coronavirus – 52,02 se înregistrează în localitatea Şiştarovăţ din judeţul Arad.
Purtătorul de cuvânt al Prefecturii Arad, Lucian Cozma, a declarat pentru News.ro că localitatea Şiştarovăţ numără doar 350 de locuitori şi 52 de cazuri confirmate, toate fiind într-un centru de recuperare.
”Punctual, în privinţa unităţilor administrativ-teritoriale (din zona roşie- n.r.), precizăm că majoritatea au o populaţie de sub 1.500 sau chiar sub 1.000 de locuitori, fapt ce poate duce la creşterea coeficientului cazurilor raportate la o mie de locuitori. Situaţia epidemiologică este analizată de DSP Arad pentru fiecare localitate în parte pentru a vedea dacă există o situaţie de răspândire comunitară sau sunt cazuri izolate. De exemplu, toate cazurile pozitive înregistrate în comuna Şiştarovăţ provin dintr-un centru de recuperare situat în satul Cuveşdia, unde persoanele pozitive sunt în izolare, în cadrul centrului, conform reglementărilor legale în vigoare”, a declarat
Lucian Cozma.
În ceea ce priveşte debutul de an şcolar, autorităţile din acest judeţ, încă analizează datele epidemiologice existente, pentru a lua o decizie.
”Direcţia de Sănătate Publică a Judeţului Arad şi Inspectoratul Şcolar Judeţean Arad analizează datele epidemiologice existente, în vederea luării deciziilor pentru începerea în maximă siguranţă a noului an şcolar. Situaţia pentru fiecare unitate de învăţământ va fi prezentată Comitetului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă Arad, care va emite o hotărâre în baza propunerilor venite dinspre cele două instituţii amintite”, a mai declarta Lucian Cozma.
Cele opt localităţi din judeţul Arad, aflate în zona roşie sunt: Şiştarovăţ, Pleşcuţa, Moneasa, Dezna, Buteni, Conop, Barsa, Taut. Alte 16 localităţi sunt în zona galbenă.
În judeţul Arad, de la debutul pandemiei de coronavirus au fost depistate 2.034 cazuri, dintre care 5 numai în ultimele 24 de ore.
Ordinul comun al Ministerului Sănătăţii şi Ministerului Educaţiei privind măsurile pentru începerea cursurilor şcolare în condiţii de siguranţă stabileşte că direcţiile de sănătate publică vor informa, până în 7 septembrie, Inspectoratul Şcolar Judeţean/ al Municipiului Bucureşti, Comitetul Judeţean/ al Municipiului Bucureşti pentru Situaţii
de Urgenţă (CJSU/ CMBSU) cu privire la situaţia epidemiologică la nivelul fiecărei localităţi, iar până în 10 septembrie, în funcţie de aceste date, de particularităţile locale, de infrastructura şi resursele umane ale fiecărei unităţi de învăţământ, consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ va propune Inspectoratului Şcolar Judeţean/ al Municipiului Bucureşti aplicarea unuia dintre scenariile de organizare şi desfăşurare a cursurilor în unitatea de învăţământ.
Începerea şcolii: Scenariul 1
Scenariul 1 prevede participarea zilnică a tuturor preşcolarilor şi elevilor la cursuri în unităţile de învăţământ, cu respectarea şi aplicarea tuturor normelor de protecţie.
Începerea şcolii: Scenariul 2
Scenariul 2 are în vedere: Participarea zilnică a tuturor preşcolarilor şi elevilor din învăţământul primar, a elevilor din clasele a VIII-a şi a XII-a, cu respectarea şi aplicarea tuturor normelor de protecţie şi Revenirea parţială (prin rotaţie de 1-2 săptămâni) a elevilor din celelalte clase de gimnaziu şi liceu, cu respectarea şi aplicarea tuturor normelor de protecţie
Începerea şcolii: Scenariul 3
Scenariul 3 se referă la participarea tuturor preşcolarilor şi elevilor la activităţi/ lecţii online.
Potrivit Ministerului Sănătăţii, criteriul epidemiologic în baza căruia unităţile/ instituţiile de învăţământ stabilesc unul dintre cele 3 scenarii este rata incidenţei cumulate, respectiv numărul total de cazuri noi din ultimele 14 zile raportat la 1.000 de locuitori.
De asemenea, Ordinul de ministru cuprinde ghiduri privind măsuri de sanitare şi de protecţie pentru fiecare nivel educaţional în parte.
Conform acestor ghiduri, în cazul tuturor ciclurilor de învăţământ, intrarea la cursuri se va face eşalonat, pe mai multe uşi de acces, la intervale orare stabilite în funcţie de zone sau de clădiri.
Traseele vor fi prestabilite la deplasarea în interiorul instituţiei de învăţământ cu păstrarea distanţei de un metru între copii/elevi.
Purtarea măştii de protecţie în interiorul unităţii de învăţămât este obligatorie în cazul personalului didactic şi al elevilor începând din clasele primare.
Igiena mâinilor trebuie să se realizeze frecvent, dar şi dezinfecţia şi aerisirea claselor de curs trebuie realizate zilnic. În fiecare zi se va face şi dezinfecţia diverselor materiale didactice utilizate la orele de curs.
Ghidurile mai prevăd ca, începând din clasele primare, să se asigure distanţarea de minimum un metru între elevi sau separarea cu plexiglas în situaţia în care asigurarea distanţei de un metru nu este posibilă.
De asemenea, pe lângă triajul observaţional de la domiciliu, se va face evaluarea stării de sănătate la prima oră de curs.
Începând cu clasele primare, prezenţa la orele de curs se va face în procent de 50%, prin rotaţie la 1-2 săptămâni.
“Depunem toate eforturile pentru începerea anului şcolar în siguranţă. Este importantă distanţarea socială, dar şi respectarea măsurilor de igienă care sunt deja cunoscute. Condiţiille în care se va desfăşura acest an şcolar: distanţare, dezinfecţie, portul măştii. Adaptarea acestor condiţii la fiecare unitate şcolară a impus un efort maxim în ultimele două luni”, a declarat ministrul Nelu Tătaru, într-o conferinţă de presă.
Actul normativ mai prevede Informarea permanentă a personalului, elevilor şi părinţilor/ reprezentant legal cu privire la măsurile de protecţie împotriva infecţiei SARS-CoV-2.
La apariţia într-o clasă din unitatea de învăţământ a unui caz confirmat de îmbolnăvire cu virusul SARS-COV-2, se suspendă cursurile clasei respective, pentru 14 zile. În situaţia în care în aceeaşi sală cursurile sunt organizate în schimburi, se vor suspenda doar cursurile pentru clasa în care a fost confirmat cazul de îmbolnăvire cu virusul SARS-CoV-2, urmând ca elevii din schimbul următor să îşi desfăşoare cursurile.
La apariţia a 3 cazuri confirmate de îmbolnăvire cu virusul SARS-CoV-2 în clase diferite ale aceleiaşi unităţi de învăţământ, se suspendă cursurile şcolare ale întregii unităţii de învăţământ, pe o perioada de 14 zile de la data confirmării ultimului caz.
La apariţia cazurilor de îmbolnăvire cu virusul SARS-CoV-2 în rândul cadrelor didactice, aceştia au obligaţia de a anunţa conducerea unităţii de învăţământ care va informa DSP/DSPMB despre eveniment.
În perioada de suspendare a cursurilor, conducerea unităţii/instituţiei de învăţământ va dispune realizarea următoarelor activităţi obligatorii:
a) curăţenia şi aerisirea claselor/sălilor;
b) dezinfecţia curentă şi terminală a spaţiilor unităţii/instituţiei de învăţământ, respectiv clase, săli, holuri, toalete, în colaborare cu DJSP/DSPMB;
c) pe perioada celor 14 zile de suspendare toţi contacţii direcţi din cadrul unităţii/instituţiei de învăţământ ai cazurilor confirmate vor fi izolaţi la domiciliu.
La sfârşitul lunii august, Ministerul Educaţiei şi Cercetării a prezentat rezultatele unui studiu privind revenirea la şcoală post-COVID, conform cărora 55% dintre părinţi doresc revenirea la cursurile faţă în faţă, iar 31% optează pentru sistemul hibrid. Studiul a fost realizat pe un eşantion de puţin peste o mie de părinţi.