Oamenii de știință de la Universitatea din California, Los Angeles, au identificat 37 de bolovani cu o lățime de aproximativ 6,7 metri care s-au împrăștiat de pe suprafața lunii Dimorphos, după ce o navă spațială s-a izbit de ea.

Citește și: Arheologii se tem să deschidă mormântul primului împărat al Chinei. "Virusul morții e acolo"

Dimorphos este un satelit natural sau o lună a asteroidului apropiat de Pământ 65803 Didymos, cu care formează un sistem binar.

Misiunea NASA din 2022, cunoscută sub numele de DART, care este acronimul de la Double Asteroid Redirection Test, a reprezentat prima încercare a omenirii de a devia traiectoria unui asteroid potențial periculos prin prăbușirea intenționată a unei sonde spațiale în acesta.

Misiune eșuată a NASA? Asteroidul "zgândărit" de oameni

Deși testul este considerat a fi un succes, au apărut consecințe nedorite: „Roci mai mici care zboară în spațiu ar putea crea probleme”, a declarat echipa de cercetători a Universității California într-un comunicat de presă.

Chiar și un bolovan de 4,5 metri care ar lovi Pământul ar livra la fel de multă energie ca bomba atomică care a fost aruncată asupra orașului japonez Hiroshima în timpul celui de-al doilea război mondial.

NASA se teme de o "furtună de asteroizi"

Oamenii de știință au comparat roiul format din 37 de roci spațiale cu un „nor de schije care se extinde dintr-o grenadă de mână” și care se avântă prin spațiu cu aproape 21.000

de km pe oră.

Deși niciunul dintre bolovani nu se află pe un curs de coliziune cu Pământul, oamenii de știință sunt îngrijorați de faptul că o furtună de bolovani care s-ar putea produce de la o viitoare deviere a asteroidului ar putea avea un impact asupra planetei noastre la aceeași viteză cu care a călătorit asteroidul- suficient de rapid pentru a provoca daune imense.

NASA se teme de o "furtună de asteroizi"

Efectele nedorite ale misiunii DART

NASA a lansat DART în 2022 pentru a muta Dimorphos de pe orbita sa, înconjurând asteroidul Didymos, care este un fel de părinte al acestuia.

Pe 26 septembrie, lumea a urmărit cum DART a urcat cu 24.000 de km pe oră spre Dimorphos- iar orbita sa a trecut de la 11 ore și 55 de minute la 11 ore și 23 de minute după impact.

Citeste si: Greutate si inaltime copii in functie de varsta- catena.ro

Citeste si: Antonia s-a trezit cu un mesaj de la fiul lui Ștefan Bănică Jr. după ce a publicat o fotografie provocatoare pe internet. Ce replică i-a dat lui Radu Bănică când a văzut reacția pe care a avut-o?- wowbiz.ro

Considerat în cele din urmă un succes, DART este acum prezentat ca o modalitate de a ne proteja planeta de un impact catastrofal produs de un asteroid.

Un nou studiu, coordonat de astronomul UCLA David Jewitt a evidențiat următoarele: „Deoarece acești bolovani mari împărtășesc, practic, viteza asteroidului vizat, ei sunt capabili să genereze la rândul lor daune”, potrivit Daily Mail.

Jewitt a spus că, având în vedere viteza mare a unui impact tipic, un asteroid de 4,5 metri care lovește Pământul ar furniza la fel de multă energie ca bomba atomică care a fost aruncată la Hiroshima.

"Nu sunt motive de îngrijorare"

Dimorphos nu a fost niciodată o amenințare pentru Pământ, dar a fost ales de NASA ca țintă de testare, deoarece se află la șase milioane de mile de planeta noastră.

Acest lucru face ca luna să fie suficient de aproape pentru a fi de interes, dar suficient de departe pentru a nu avea implicații în cazul tipului de consecințe nedorite găsite de UCLA.

Echipa de cercetători a analizat imaginile preluate de telescopul spațial Hubble, al NASA, în decembrie 2022, constatând că 37 de bolovani s-au desprins de pe suprafața lui Dimorphos.

Cercetarea, publicată în Astrophysical Journal Letters, a descoperit că rocile au fost probabil desprinse de la suprafața rocii de șocul impactului sondei spațiale DART.

Citeste si: Ce spune Laurențiu Reghecampf despre timpul petrecut în familie și ce anume a conștientizat antrenorul. „Am fost prezent pentru copiii mei, dar nu am fost fizic.”- kfetele.ro

Citeste si: Cerințele care trebuie respectate cu sfințenie! Ce le-a cerut Maluma organizatorilor Neversea pentru a cânta la festival- radioimpuls.ro

Rocile dispocate de pe asteroidul bombardat de NASA

O fotografie de prim-plan realizată de cu două secunde înainte de coliziune arată că un număr similar de bolovani, de dimensiuni și forme similare cu cei fotografiați de telescopul Hubble erau așezați pe suprafața asteroidului.

Bolovanii studiați de oamenii de știință, printre cele mai vagi obiecte văzute vreodată în sistemul solar, sunt observabili în detaliu datorită puternicului telescop Hubble.

„Dacă urmărim bolovanii în viitoarele observații Hubble este posibil să avem suficiente date pentru a stabili traiectorii precise ale acestora”, a spus Jewitt.

„Și apoi vom vedea în ce direcții au fost lansate de la suprafață și vom afla exact cum au fost ejectate”.

Oamenii de știință cred că bolovanii au fost dislocați de la locul impactului sau lansati de la suprafață printr-o mișcare seismică.