Începând cu anul școlar 2025-2026, disciplina „Istoria comunismului din România” devine materie obligatorie pentru elevii din clasele a XII-a (învățământ de zi) și a XIII-a (învățământ seral și cu frecvență redusă).
Această decizie vine în urma aprobării programei școlare, eveniment organizat la Biblioteca Facultății de Litere din cadrul Universității din București, sub semnul comemorării a 35 de ani de la Revoluția Română din 1989.
Programa școlară urmărește să ofere elevilor o înțelegere critică și fundamentată asupra regimului comunist din România, punând accent pe: particularitățile regimului comunist: practici politice și economice, impactul social și cultural asupra societății românești, fragilitatea libertății și lecțiile oferite de trecut pentru prezent.
Conținuturile programei pentru materia ”Istoria comunismului din România”
Conținuturile programei sunt structurate cronologic și tematic în 13 domenii de studiu, abordând aspecte precum:
Sistemul politic (instituții, politici represive, opoziție)
Elaborarea programei s-a realizat de către Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație (CNPEE), în parteneriat cu institute academice prestigioase, printre care: Institutul de Investigare a Crimelor Comunismului, Institutul de Istorie „N. Iorga”, CNSAS (Consiliul Național pentru Studierea Arhivelor Securității), Reprezentanți ai facultăților de istorie din întreaga țară.
Ministrul Educației, Ligia Deca, a subliniat necesitatea acestei discipline pentru combaterea ignoranței și a manipulării istorice:
„Contextul actual confirmă faptul că avem nevoie ca elevii noștri să cunoască și să înțeleagă evenimentele care au determinat și marchează, încă, prezentul.
Avem obligația de a combate ignoranța și manipularea bazată pe istorie. O cunoaștere inadecvată sau chiar lipsa cunoașterii faptelor istorice din perioada regimului comunist lasă loc unor distorsiuni care pot influența inclusiv comportamentul electoral.
Începând de astăzi, disciplina «Istoria comunismului din România» completează efortul educațional de a oferi tinerilor o înțelegere profundă a trecutului recent al țării noastre. Este o lecție despre fragilitatea libertății și despre cum, prin indiferență sau complicitate, răul poate deveni banal, așa cum ne-a avertizat Hannah Arendt. Creșterea extremismului, a intoleranței și a tendințelor autoritare ne arată cât de importantă este educația istorică în formarea unor cetățeni conștienți și responsabili.
Să nu uităm niciodată: istoria nu este doar despre trecut, ci despre noi toți, aici și acum. Tinerii noștri merită o educație care să îi învețe să prețuiască libertatea, să apere democrația și să construiască o societate în care, în mod ideal, răul să nu mai aibă loc.”