EXCLUSIV - ”Copilul din inimă” - atelierul de vindecare emoțională care face pace cu trecutul. Ina Ilie: ”Foarte mulți oameni care au mari probleme de încredere în ei au povești destul de triste din copilărie”
Cum ți-ai petrecut copilăria? Mulți dintre noi, foarte rar, accesăm și înțelegem această perioadă foarte importantă din viața noastră. Sau poate nu avem curajul să o facem vreodată. Răni din trecut ajung să ne definească în prezent. Ina Ilie, psihopedagog, propune explorarea ”copilului interior” pentru vindecarea rănilor din trecut: ”Trebuie să ai o motivație să mergi acolo pentru că doare. Cât de tare doare, depinde de fiecare”.
Author: Razvan Boboc luni 02 octombrie 2023 , 14:05
Copilul interior este partea din noi care a rămas în urmă, la vârsta copilăriei mici, atunci când o nevoie importantă emoțională a fost neglijată, când ne-am simțit neiubiți, ignorați, neapărați, neimportanți, singuri, conform mindthetime.ro,
proiectul condus de Ina Ilie.
”Fiecare perioadă de dezvoltare are niște nevoi specifice. La 0-1 ani este nevoia de atașament, nevoia de a te simți în siguranță, copilul este fragil, abia apărut, el trebuie să se atașeze de mamă sau de cine îl crește zilnic. În anul 1 este această nevoie de atașament, de siguranță, sentimentul că ești iubit. Și așa se creează încrederea, în lume, în oameni, în tine.
”La 0-1 ani este nevoia de atașament, nevoia de a te simți în siguranță”
Baza se pune atunci. Încrederea că ești valoros pentru că cineva a petrecut timp și îți dă atenție.
Foarte mulți oameni care au foarte mari probleme de încredere în ei au povești destul de triste pe 0-1 ani, pe primul an de viață. Ba au fost dați prea devreme la creșă, ba au fost lăsați mult timp singuri să plângă.
S-a întâmplat ceva. Aici apare un copil, îl căutăm, mergem după el, comunicăm cu el”, spune Ina Ilie.
Atelierul se desfășoară pe parcursul a 11 săptămâni și fiecare parte a cursului are trei săptămâni: ”O săptămână în care explorăm nevoia care nu a fost onorată.
Sunt chestionare, sunt întrebări, sunt meditații ghidate. Lucrăm foarte mult cu corpul, cauți cu corpul pentru că emoțiile sunt stocate în corp. Gândurile sunt gândite, dar știi că ai o emoție când o simți în corp. Noi lucrăm cu corpul ca să identificăm emoțiile, o luăm invers”.
La 1-3 ani, apare nevoia de desprindere. Copilul învață cum să spună ”nu”
Când vine vorba de perioada 1-3 ani, vorbim de nevoia de a te desprinde. Copilul învață să fie independent: ”Dacă el s-a atașat sigur în 0-1 ani, el se va detașa sigur în 1-3 ani.
Învață să fie independent, învață cum să spună ”nu”- e foarte important, avem foarte mulți adulți care nu știu să spună ”nu” pentru că le-a fost teamă. Știm că la 2 ani este perioada în care copilul spune ”nu” din orice. ”Nu”-ul din perioada asta le-a fost negat. Nu a fost onorată încercarea lor de a se desprinde. Atunci au rămas atașați prea mult timp. Asta este cumva perioada în care începi să te individualizezi, începi să te afirmi, începe să apară curajul de a explora”.
Perioada 3-6 ani este cea mai complexă. Conștientizarea criticilor
”Toată povestea cu criticul interior... De la 4 ani dezvoltăm în minte această voce interioară. Inclusiv amintirile noastre pornesc de la 4-5 ani. În felul în care să ne amintim că e amintirea noastră și felul în care noi știm de unde să o luăm. Până atunci sunt un fel de chestii amestecate, senzații. Până atunci copilul înmagazinează amintirile ca și senzații, emoții.
Pe 3-6 ani, lucrăm foarte mult cu stima de sine, cu criticul interior. Tot în perioada asta, începe să conștientizeze jignirile care i se aduc sau criticile”, mai spune psihopedagogul.
”Am avut oameni care au plecat după prima săptămână”
”Cine vine la acest curs vine în momentul în care își face un pic de curaj. Am avut oameni care au fost înscriși de alții, am avut oameni care au venit cu prietenii că așa au zis prietenii, am avut oameni care au plecat după prima săptămână. Trebuie să îți asumi, e călătoria ta până la urmă. Trebuie să ai o motivație să mergi acolo pentru că doare. Cât de tare doare, depinde de fiecare. În principal, eu fac procesul acesta cât mai suportiv. Se creează un spațiu de sprijin.
Eu lucrez cu copilul interior și 1 la 1 cu oamenii. Sunt unii care vor să meargă în ritmul lor. De obicei, durează mai mult. Ceea ce e important la lucrul în grup e că toți acei oameni vin ca să rezolve ceva. Noi toți avem ceva de rezolvat. Și atunci se creează un cerc de sprijin și de susținere. Oamenii povestesc, vorbesc de fiecare experiență. Nicio poveste nu este obligatorie.
Sunt oameni care nu povestesc până la sfârșitul cursului. Răspund la întrebările pe care le dau, punctual, nu îi oblig să dea răspunsurile la întrebări care implică o abordare mai adâncă. Nu a fost om care până la urmă nu s-a deschis, nu a fost om care nu și-a întâlnit cel puțin un copil. Sunt oameni care nu îi întâlnesc pe toți trei”, mai spune Ina Ilie.
Primul rezultat: Schimbă relația cu proprii părinți
”E o chestiune foarte complexă, de aceea are 11 săptămâni. Sunt mândră de ce aduce în viața oamenilor. Primul rezultat pe care l-am observat la oamenii care au lucrat cu copilul interior, și asta se întâmplă din timpul cursului, este că încep să își schimbe relația cu proprii părinți.
Rana, care credem că s-a produs și din cauza părinților, este ca o bucată desfăcută. Noi, practic, ce facem este să mergem după ea, să-i spunem că acum o putem gestiona, când eram mici nu puteam gestiona, nu aveam putere. Adultul din noi se duce și o aduce, sunt niște exerciții foarte clare. O convingem că o putem gestiona noi. Și atunci părinții noștri sunt eliberați de povara de a avea grijă de copilul mic din noi. Ne dăm noi șansa să ne maturizăm”, mai spune Ina Ilie.
Efectele procesului terapeutic?
- Armonizează relația cu părinții - Armonizează relația cu copiii. - Participanții rămân cu un protocol de a-și întâlni copiii zilnic. - Descătușează foarte multă energie. Oamenii încep să aibă energie să facă lucruri.
”Pentru a ne vindeca emoțional, trebuie să ne conectăm cu copilul interior și să îi oferim ceea ce nu a primit de mult: acceptare, înțelegere, iubire, atenție, recunoaștere, importanță”, se menționează în descrierea atelierului.