Rovinieta se modifică în 2024, printr-un proiect legislativ creat de Ministerul Transporturilor. 

Citește și: VIDEO- Românii stau la coadă să-și plătească taxele și impozitele

A fost lansat în transparență decizională un proiect de Ordonanță a Guvernului pentru modificarea și completarea Ordonanţei Guvernului nr. 15/2002 privind aplicarea tarifului de utilizare şi a tarifului de trecere pe reţeaua de drumuri naţionale din România.

Vezi documentul aici.

Tariful de utilizare (rovinieta) se aplica din anul 2002, iar prin prezentul proiect de act normativ se urmareste transpunerea Directivei (UE) 2022/362 pentru perioada cuprinsa intre data intrarii in vigoare a acestuia si data de 01.01.2026.

Potrivit Executivului, 1 iunie 2026 va fi data intrarii in vigoare a Legii nr. 226/2023, lege care transpune in legislatia nationala modificarile aduse de Directiva menționată.

Rovinieta 2024- ce schimbări aduce Guvernul în cazul autoturismelor

În cazul autoturismelor, infrastructura trebuie pusă la dispoziție spre utilizare cel puțin pentru următoarele intervale de timp:

  • o zi;
  • o săptămână sau 10 zile ori ambele;
  • o lună sau două luni ori ambele;
  • un an.

Tarifele maximale vor fi stabilite după cum urmează:

  • tariful de utilizare cu valabilitate de o zi nu depăşeşte 9% din tariful pentru 12 luni,
  • tariful de utilizare cu valabilitate de 10 zile nu depăşeşte 12% din tariful de utilizare pentru 12 luni,
  • tariful de utilizare cu valabilitate de 30 de zile nu depăşeşte 19% din tariful de utilizare pentru 12 luni
  • tariful de utilizare cu valabilitate de 60 de zile nu depăşeşte 30% din tariful de utilizare pentru 12 luni

Potrivit Ministerului de resort, este necesară corelarea prevederilor Ordonanţei Guvernului nr.

15/2002 cu prevederile similare din Legea nr. 226/2023 privind aplicarea unor tarife rutiere pe reţeaua de drumuri naţionale din România, care vor intra în vigoare la data de 01.01.2026.

În forma actuală, Ordonanţa Guvernului nr. 15/2002 conține o serie de prevederi care necesită a fi modificate sau completate astfel încât să se creeze un cadru legislativ unitar și complex în ceea ce privește exceptarea unor anumite categorii de vehicule de la obligația de plată a tarifului de utilizare și în ceea ce privește controlul valabilității rovinietei și a peajului în cazul utilizatorilor străini din SM UE, precum și în cazul vehiculelor înmatriculate în state non UE.

Citeste si: Alimente bogate in B12. Surse de vitamina B12- catena.ro

Citeste si: Dispariţii misterioase în Rusia. Putin îşi arestează cercetătorii care au inventat rachetele hipersonice- antena3.ro

Citeste si: Un brașovean a adunat zeci de mașini scoase din uz pe un câmp. Ce au descoperit polițiștii că facea de fapt- wowbiz.ro

Rovinieta 2024 - ce perioade și tarife sunt în cazul autoturismelor

Rovinieta 2024 - ce perioade și tarife sunt în cazul autoturismelor

Alte precizări despre plata rovinietei în 2024

Conform directivei europene, „autoturism” înseamnă un vehicul ușor destinat transportului a maximum opt călători, pe lângă conducătorul auto.

Rovinieta se achită anterior utilizării reţelei de drumuri naţionale din România și este structurată în funcţie de durata de utilizare a acesteia, astfel: o zi, 10 zile, 30 de zile, 60 de zile și 12 luni.

Tarifele prevăzute de prezenta lege se aplică nediscriminatoriu, fără a se limita la motive legate de:

  • (a) naţionalitate a utilizatorului;
  • (b) statul membru sau ţara terţă de stabilire a operatorului de transport;
  • (c) statul membru sau ţara terţă de înmatriculare a vehiculului;
  • (d) originea sau destinaţia operaţiunii de transport.

Scutiri la plata rovinietei

Contravaloarea rovinietelor emise pentru persoanele cu handicap, precum şi însoţitorii sau, după caz, asistenţii personali ai acestora, în baza prevederilor art. 28 din Legea nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, se decontează bianual către CNAIR de către Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, din sumele alocate de la bugetul de stat, prevăzute cu această destinaţie în legile bugetare anuale, pe baza situaţiei transmise până la data de 15 a primei luni din fiecare semestru, pentru semestrul anterior.

Prin prezentul proiect de act normativ se urmărește:

- Aplicarea tarifului de utilizare (rovinieta) în conformitate cu prevederile Directivei (UE) 2022/362, astfel:

Citeste si: Veste excelentă pentru femeile din țara noastră! Cine poate ieși mai rapid la pensie- kfetele.ro

Citeste si: Filmul crimei din Bacău, în cazul fetei de 18 ani ucise de un vecin în timp ce încerca să-și salveze frățiorii mai mici- radioimpuls.ro

Citeste si: „Blonda lui Putin” s-a supărat pe o ziaristă și a trimis securitatea la ea, după ce i-a pus o întrebare: Nu discut viața mea personală- antena3.ro

a) pentru tipurile de vehicule prevăzute la lit. A-B din anexa nr. 1: o zi, 10 zile, 30 de zile, 60 de zile, 12 luni. Tariful de utilizare cu valabilitate de o zi nu depăşeşte 9% din tariful pentru 12 luni, tariful de utilizare cu valabilitate de 10 zile nu depăşeşte 12% din tariful de utilizare pentru 12 luni, tariful de utilizare cu valabilitate de 30 de zile nu depăşeşte 19% din tariful de utilizare pentru 12 luni, iar tariful de utilizare cu valabilitate de 60 de zile nu depăşeşte 30% din tariful de utilizare pentru 12 luni.”
b) pentru tipurile de vehicule prevăzute la lit. C-H din anexa nr. 1: o zi, 7 zile, 30 de zile si 12 luni. Tariful de utilizare zilnic nu depăşeşte 2% din tariful pentru 12 luni, tariful de utilizare pe 7 zile nu depăşeşte 5% din tariful de utilizare pentru 12 luni, tariful de utilizare pe 30 de zile nu depăşeşte 10% din tariful de utilizare pentru 12 luni.”

- Reglementarea exceptării de la obligația de plată a tarifului de utilizare pentru vehiculele tip ambulanţă deţinute de autorităţi/entităţi publice, nu și pentru cele private, pentru vehiculele folosite în transportul public local de persoane prin servicii regulate, fiind eliminată condiția de desfășurare a transportului numai pe raza teritorial-administrativă a unei localităţi și pentru cele autorizate pentru efectuarea transportului şcolar, asigurându-se astfel, în avans, corelarea cu prevederile similare din Legea nr. 226/2023 privind aplicarea unor tarife rutiere pe reţeaua de drumuri naţionale din România, care vor intra în vigoare la data de 01.01.2026.

- Tot în sensul corelării cu prevederile similare din Legea nr. 226/2023, se reglementează stabilirea responsabilității achitării tarifelor ca fiind în sarcina utilizatorilor români și străini din state membre UE, procesele verbale de constatare a contravenției pentru lipsa rovinietei și a peajului urmând a fi întocmite în baza datelor privind utilizatorul vehiculului, obţinute în mod automat de la Ministerul Afacerilor Interne- Direcţia Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor:
a) corelate cu datele furnizate de Direcţia Generală pentru Evidenţa Persoanelor din Ministerul Afacerilor Interne, în conformitate cu informaţiile existente în Registrul naţional de evidenţă a persoanelor, în cazul persoanelor fizice sau corelate cu datele furnizate de Ministerul Justiţiei- Oficiul Naţional al Registrului Comerţului, în cazul persoanelor juridice, în cazul utilizatorilor români;
b) furnizate de punctele naţionale de contact din celelalte state membre ale Uniunii Europene, cu privire la vehiculele înmatriculate şi deţinătorii acestora, în cazul utilizatorilor străini.”

Detalii despre proiectul de OUG aici.


Abonează-te pe


Partenerii nostri
Clipul zilei pe stirilekanald.ro:
Te-ar putea interesa si