Tradiții si obiceiuri pentru prima duminica din Postul Paștelui
Duminica Ortodoxiei, prima din Postul Sfintelor Paști, a fost instituită de către Sinodul de la Constantinopol (843) ca sărbătoare ce subliniază biruință dreptei credințe asupra iconoclasmului și, în general, asupra tuturor ereziilor.
Duminica Ortodoxiei, prim popas în călătoria duhovnicească a Marelui Post, a fost instituită de Sfântul Patriarh Metodie al Constantinopolului, în urma Sinodului local de la Constantinopol din11 martie 843, care a consfințit oficial proclamarea definitivă a cinstirii sfintelor icoane.
Această proclamare dogmatică vine însă în urma unei crize îndelungate, întinsă de-a lungul secolelor al VIII-lea și al IX-lea. Ea s-a manifestat prin lupta împotriva icoanelor și a cinstitorilor lor, fiind numită, din această cauză, criza iconoclastă sau iconoclasm.
Tulburările generate de criza iconoclastă s-au manifestat pe parcursul a două perioade, marcate de multe prigoane ale împăraților bizantini împotriva icoanelor, dar și de o puternică rezistență prin străluciți teologi și oameni sfinți,
apărători și cinstitori ai sfintelor icoane.
Aceștia din urmă, luminați de Duhul Sfânt, au descoperit tuturor valoarea teologică, liturgică și catehetică a icoanei în viața Bisericii și a creștinului care cultivă comuniunea cu Dumnezeu și cu sfinții Lui.
În prima perioadă a războiului contra icoanelor (730-787), remarcăm între apărătorii Ortodoxiei pe Sfântul Patriarh Gherman I al Constantinopolului (715-730) și pe Sfântul Ioan Damaschin (675-749).
Cel dintâi a dat prima mărturie a Ortodoxiei împotriva iconoclasmului, afirmând că tradiția reprezentării în icoană a Domnului Iisus Hristos decurge din teofania Sa văzută, adică din întruparea, viața în trup, pătimirile și moartea Sa mântuitoare.
La rândul său, Sfântul Cuvios Ioan Damaschin a reușit să rezume admirabil învățătura ortodoxă despre icoane, prin cele trei tratate ale sale despre icoane. În acest sens, el spune: În vremurile dinainte, Dumnezeu, fără trup sau formă, nu putea fi înfăţişat în niciun chip (în icoană). Dar astăzi, deoarece Dumnezeu S-a arătat în trup şi a trăit printre oameni, eu pot înfăţişa ceea ce este văzut în Dumnezeu.
Eu nu cinstesc materia, ci Îl cinstesc pe Creatorul materiei, Care S-a făcut materie pentru mine, Care a luat asupră-Și viaţa în trup şi Care, prin materie, a săvârşit mântuirea mea.
Tradiții pentru prima Duminică din Postul Paștelui
Pentru ca această zi a fost considerata o nouă victorie a Ortodoxie impotriva ereziilor, s-a stabilit ca prima duminica din Postul Mare sa fie numita Duminica Ortodoxiei si sa aminteasca de biruinta Bisericii asupra ereziilor.
Mentionam ca in aceasta duminica se citea in cadrul Liturghiei un document care purta numele de Synodicon.
Acest document condamnă toate ereziile si celebra memoria tuturor celor care au contribuit la stabilirea si aplicarea credintei adevarate in Biserica. Avem documente care atesta ca aceasta citire se facea in secolele IX-X, in cadrul Sfintei Liturghii, intre "Sfinte Dumnezeule" si pericopa din Apostol.
Mai tarziu, cand textul s-a extins, citirea Synodiconului era la finalul Utreniei sau in cadrul acesteia.
In Duminica Ortodoxiei se oficiaza Liturghia Sfantului Vasile cel Mare
In "Duminica Ortodoxiei", in toate Bisericile Ortodoxe se oficiaza Liturghia Sfantului Vasile cel Mare. Aceasta Liturghie, una dintre cele trei existente in cultul ortodox, se oficiaza numai de zece ori pe an: in primele cinci duminici din Postul Mare, in Joia si Sambata Mare, in Ajunul Craciunului si al Bobotezei si in ziua sarbatorii Sfantului Vasile cel Mare.
In Duminica Ortodoxiei se citeste pastorala Sfantului Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane
Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române trimite în fiecare an, în Duminica Ortodoxiei, o scrisoare pastorală care este citită în toate bisericile din parohii si mănăstiri. În pastorală se vorbește despre importanța cinstirii sfintelor icoane ca expresie a credinței ortodoxe si se face un apel catre toți credincioșii, să contribuie fiecare la lucrarea misionară a Bisericii, mai ales in parohiile sărace din țară și stăinătate.
Ce nu ai voie să faci în această zi de sărbătoare
Duminică nu avem voie nici să spălăm, nici să calcăm, nici să facem curăţenie, deci este păcat să facem orice ce înseamnă „muncă”.