Ugur Yesil face parte din echipa Kanal D din 2006, cand televiziunea inca nu emitea, ci se forma ca echipa. In perioada 2007 – 2011 a fost directorul financiar al Kanal D, iar din aprilie 2011 indeplineste functia de director general al postului de televiziune.
Pana sa ajunga la Kanal D, Ugur Yesil a studiat Administrarea Afacerilor in cadrul Universitatii Uludag din Turcia si a facut parte din grupul Erdemir, in cadrul caruia a indeplinit mai multe functii, ultima fiind cea de director financiar.
Prezentam integral interviul acordat Agentiei de presa News.ro de catre Ugur Yesil:
Reporter: Pe 1 martie se implinesc 10 ani de emisie a televiziunii Kanal D, timp in care cota de piata anuala a crescut cu 443%, anul trecut ajungand sa va situati pe locul al doilea in prime time, pe national si All Urban. Cum va explicati aceasta crestere a audientei, care a fost relativ constanta?
U.Y: As putea sa mai adaug ceva important, ca pe durata intregii luni noiembrie, in 2016, ne-am plasat pe locul intai. in Prime Time, pe targetul National, am inregistrat o cota de piata de 16,8%, si rating de 7,2%.
Din 2011, ne-am schimbat perspectiva de business referitoare la pozitionarea Kanal D pe piata romaneasca si publicul a devenit mai receptiv si mai deschis in ceea ce ne priveste.
Cred ca telespectatorii nostri ne plac pentru ca ne simt interesati de probleme lor de zi cu zi, de toate aspectele vietii lor, suntem credibili prin modul in care ne raportam la ei.
Kanal D este un "trendsetter" pe piata, mereu incercam sa facem lucrurile diferit, sa inovam prin programe care nu au mai fost implementate pe piata din Romania, as exemplifica aici cu serialele turcesti, cu reality show-urile, cu abordarea inedita a stirilor.
Asadar, ne diferentiem de competitie din acest punct de vedere si cresterea pe care am inregistrat-o in audiente dovedeste ca am abordat o strategie corecta.
Reporter: A fost o singura exceptie, in 2014, cand cota de piata a fost de 7,1%, mai mica decat cea din 2013, de 7,8%. in 2015 a fost de 8,6%. Ce s-a intamplat atunci si cum ati planuit si reusit revenirea?
U.G: Industria media, dar mai ales televiziunea, este una foarte dinamica si mereu trebuie sa experimentezi, sa aduci ceva nou. in 2013 am incercat ceva diferit si am adus doua formate mari care nu au inregistrat succesul scontat si nici performantele de audienta dorite. Asa ca am regandit strategia de business incepand cu 2014, strategie pe care am cotinuat-o si in 2015 si care s-a dovedit a fi una de succes.
Astfel am reusit sa crestem cota de piata anuala. Nu este ceva neobisnuit in aceasta industrie sa implementezi programe care nu performeaza conform asteptarilor. Important este sa ai abilitatea de a regandi rapid strategia si de a merge mai departe.
Reporter: Puteti spune la ce strategie faceti referire?
U.G: Strategia noastra din Prime Time s-a schimbat si acum difuzam seriale turcesti de luni pana vineri, productii alese in conformitate cu specificul pietei din Romania, si care inregistreaza cote de audienta mari.
Sambata si duminica ne concentram pe emisiuni de divertisment filmate in studiourile noastre – galele "Bravo, ai stil", in fiecare sambata, si "Roata Norocului", in fiecare duminica.
Oamenii s-au obisnuit ca noi sa transmitem serialele turcesti, dar suntem o televiziune generalista si oferim un continut diversificat. in timpul saptamanii, dupa serial, difuzam in fiecare seara late night show-ul "WOWBiz", in care sunt prezentate povesti atat ale oamenilor obisnuiti, cat si ale celebritatilor.
Parte a strategiei noastre este mentinerea calitatii emisiunilor din Day Time, care este un tronson foarte puternic din punct de vedere al audientei si care reprezinta un pilon important in cresterea audientei din Prime Time. Reusim sa oferim telespectatorilor nostri programe de buna calitate in timpul zilei, tronson pe care ne-am focusat la nivel de investitii. "Teo Show", "Te vreau langa mine", "Bravo, ai stil" sunt emisiuni cu un succes urias la publicul larg. Acum avem o balanta corecta intre cele doua tronsoane si investim mai mult in Prime Time.
Reporter: Care este profilul publicului Kanal D?
U.Y: Profilul telespectatorului s-a schimbat in ultimii cativa ani, conform cercetarilor noastre. in trecut, imediat dupa lansare, mare parte din publicul nostru era reprezentat de femei varstnice. in prezent reusim sa fidelizam un numar semnificativ de telespectatori tineri, activi, iar acest lucru a devenit si mai evident din 2016 de cand am inceput sa difuzam emisiunea "Bravo, ai stil!". in prezent, telespectatorii nostri se regasesc cu o pondere semnificativa in targetul comercial. Faptul ca am structurat foarte bine grila de programe si am identificat anumite nevoi de consum s-a vazut foarte bine in cresterea audientei pe targetul comercial. Dar performanta cea mai mare o inregistram la nivel national si la nivelul publicului de la orase. Kanal D se adreseaza unui spectru larg din punct de vedere al audientei, atat oamenilor obisnuiti, cat si populatiei active, dinamice si bine informate.
Reporter: Serialul "Suleyman Magnificul – Sub domnia iubirii" a fost un adevarat fenomen in Romania. De ce credeti ca a avut succes?
U.Y. Poate ca unul dintre motivele acestui succes este acela al fascinatiei pe care o au oamenii in ceea ce priveste istoria Imperiului Otoman. Suleyman este una dintre figurile extrem de cunoscute ale acestei perioade istorice si in tarile vestice, teritorii unde Suleyman a dus razboaie de cucerire. Suleyman reprezinta perioada de aur a Imperiului Otoman, iar oamenii sunt interesati de o asemenea figura coplesitoare a istoriei.
De asemenea, productia acestui serial este una ireprosabila, investitiile au fost enorme, actorii din distributie sunt extrem de carismatici si foarte buni profesionisti, cunoscuti acum in intreaga lume.
Cred ca si viata de la palatul sultanului, in special ceea ce se intampla in harem suscita un interes urias. Dincolo de comploturi inerente, haremul constituia o adevarata scoala de bune maniere pentru femei; aici invatau sa gateasca, sa cante, sa teasa. insa este adevarat ca oamenii sunt curiosi in ceea ce priveste povestile de dragoste, asta este partea incitanta. Acest serial prezinta toate ingredientele succesului, de la detalii de productie, scenariu, decoruri spectaculoase si pana la alegerea distributiei.
Reporter: Acum difuzati "Kosem", realizat de producatorii serialului "Suleyman Magnificul". Credeti ca acest serial va avea acelasi succes?
U.Y: Suntem multumiti de performanta noului serial, este adevarat ca nu a ajuns la cifrele uluitoare inregistrate de "Suleyman", dar putem spune ca e un serial de succes, care adesea a plasat statia pe locul 1 la nivel National. "Kosem" este, de asemenea, o productie foarte buna din punct de vedere calitativ, iar investitiile in costume si in platourile de filmare au fost uriase. Este ca si cum ai privi o parada a portului otoman autentic presarat cu intrigi de la palat.
Reporter: Ce alte seriale aveti in plan in perioada urmatoare la Kanal D?
U.Y: Sunt cateva seriale ale caror prime sezoane au fost deja difuzate, si ma refer aici la "Furtuna pe Bosfor" sau "Bahar- viata furata" si vom continua cu urmatoarele sezoane ale acestor productii de succes. Referitor la noile productii avem in vedere trei noi seriale si vom comunica la momentul oportun mai multe detalii despre acestea. Unul dintre cele trei va fi difuzat incepand cu 20 martie.
Citeste si: Ce sa puneti in geanta de maternitate? Elemente esentiale pentru momentul nasterii- catena.ro
Citeste si: Un băiat de 18 ani riscă 20 de ani de închisoare după o vacanță cu familia în Dubai. De ce este acuzat- antena3.ro
Citeste si: Un bărbat din Ploiești a sunat la 112 pentru că doi vecini nu răspundeau la ușă. Polițiștii au făcut o descoperire năucitoare- wowbiz.ro
Reporter: Cum alegeti aceste seriale? Ce ingrediente trebuie sa aiba pentru a avea succes in Romania?
U.Y: Consider ca succesul serialelor pe care noi le difuzam consta in faptul ca avem experienta si o echipa care stie bine care sunt asteptarile romanilor. Competitia a incercat sa difuzeze productii de acest gen dar fara a avea acelasi succes. Trebuie sa aveti in vedere ca in Turcia se produc foarte multe seriale, de toate genurile: actiune, drama, dragoste, istorice. Am observat de-a lungul timpului ca romanilor le plac serialele care au in centrul actiunii o eroina cu un caracter puternic, care traverseaza situatii de viata dificile. Cheia succesului consta in a selecta dintr-o mare varietate a ofertei de seriale ceea ce se potriveste publicului caruia te adresezi.
Reporter: Ati mentionat si alte emisiuni de succes precum "Roata Norocului", "WOWBiz", "Bravo, ai stil!". De ce credeti ca publicul se uita la aceste emisiuni?
U.Y: Telespectatorii aleg sa urmareasca postul Kanal D pentru ca noi ne dorim sa oferim publicului, in primul rand, divertisment. Pentru noi acest ingredient este extrem de important in toate programele difuzate. Telespectatorii nostri zambesc cand ne privesc, sunt relaxati si se simt confortabil. Cautam sa identificam partea pozitiva chiar si in adevarate drame. Ne dorim ca publicul nostru sa gandeasca pozitiv, sa fie optimist si sa gasesca in noi, ca televiziune, o modalitate de relaxare dupa o zi de munca.
Reporter: Intentionati sa achizitionati sau sa dezvoltati si alte formate?
U.Y: Desigur, suntem mereu conectati la ceea ce se intampla pe piata formatelor de televiziune atat la nivel local cat si international. in prezent, pregatim doua noi formate pentru grila de toamna. De asemenea, in vara, vom avea cateva surprize pentru publicul nostru.
Reporter: Ati facut vreodata compromisuri in ceea ce priveste alegerea acestor formate?
U.Y: Televiziunea este un business si, ca in orice afacere, vorbim de costuri, incasari si profit. Sunt cateva formate internationale foarte costisitoare, insa daca partea de venituri nu se afla in echilibru cu partea de cheltuieli, ne gandim foarte bine daca le producem sau nu.
Pentru noi este important sa difuzam produsul potrivit la momentul oportun. Publicul trebuie sa fie pregatit pentru un anumit format.
Investitiile noastre in productiile actuale sunt semnificative, avem in vedere calitatea acestor productii, relevanta lor pentru telespectatori, componenta de divertisment si audienta inregistrata ca urmare a difuzarii acestor emisiuni. Este important pentru noi sa oferim publicului produsele pe care le doreste, diferite insa de cele deja existente pe piata. si cred ca diferentierea este o reteta de succes, asa am reusit sa pastram si sa crestem publicul fidel si, de asemenea, sa inregistram profit.
Reporter: Cand ati reusit sa amortizati investitia?
U.Y: in 2015, cand am inregistrat chiar si un mic profit.
Reporter: Kanal D Romania este oglinda Kanal D Turcia?
U.Y: Categoric raspunsul este "Nu". Atat Kanal D Romania, cat si Kanal D Turcia sunt posturi generaliste. Ca atare, grila de programe include stiri, emisiuni, seriale etc. Din acest punct de vedere sunt similare, dar asa sunt majoritatea canalelor generaliste din intreaga lume. Aici se opresc asemanarile. Continutul furnizat de cele doua posturi este diferit si corespunde profilului telespectatorului din fiecare tara in parte. Exista diferente notabile intre publicul din Romania si cel din Turcia. si demografic diferentele sunt de luat in seama.
Reporter: Cat de diferite sunt piata media din Romania si Turcia?
U.Y: Piata media din Turcia este de sase ori mai mare. in Romania, piata de publicitate depinde foarte mult de brandurile internationale.
in Turcia sunt multe companii locale care investesc in publicitate si, ca atare, piata este mai mare si mai dinamica. Sper ca si in Romania brandurile locale sa inceapa sa utilizeze televiziunea ca instrument de marketing in promovarea produselor.
in Turcia consumul este urias pentru o paleta extrem de diversa de produse. Daca in Romania piata alimentara este extrem de prezenta in zona reclamelor publicitare, in Turcia este foarte promovata piata imobiliara. Producatorii locali de imbracaminte isi promoveaza produsele intens in Turcia, in timp ce in Romania investesc in piata de publicitate marile branduri internationale.
Reporter: Ati precizat la un moment dat ca romanii sunt loiali posturilor TV in timp ce turcii sunt mai atenti la continut. Mentineti aceasta declaratie?
U.Y: Da, este adevarat. Turcii sunt loiali mai degraba emisiunilor decat posturilor TV. Daca o emisiune se muta la un alt post, la fel se intampla si cu audienta. in general, in Romania telespectatorii sunt loiali statiilor. Indiferent de continutul pe care il difuzezi, oamenii nu vin catre tine extrem de usor. Spre exemplu, daca difuzam un film si, la un interval mic de timp, un competitor difuzeaza acelasi film, cifrele de audienta sunt diferite. Pot fi chiar foarte mari. Romanii sunt loiali brandului. Ceea ce este bine pentru noi. Am reusit sa ne fidelizam publicul, iar acesta creste de la an la an.
Reporter: Credeti ca publicul din Romania ar suporta o "detabloidizare" a programelor, sa prefere o abordare serioasa a continutului?
U.Y: in general, oamenii, in majoritatea lor, vor sa se relaxeze. Modalitatea cea mai facila de a atinge acest obiectiv este de a privi emisiuni care au continut de divertisment. Pe piata romaneasca de media exista cateva posturi de nisa cu programe serioase, ce nu contin componenta de divertisment. Cifrele de audienta indica faptul ca exista pentru acestea un public restrans, acelasi. Kanal D este un post generalist, asadar se adreseaza unei palete extinse de nevoi in ceea ce priveste consumul de produse de televiziune.
Reporter: Aveti o anumita modalitate de a prezenta stirile. Ce puteti spune in acest sens?
U.Y: Principalul grupaj informativ al zilei incepe cu 15 minute mai devreme decat al celorlalte statii, cu partea de entertainment a zilei. insa, de la ora 19.00, stirile Kanal D acopera toate subiectele importante ale zilei relevante pentru public, atat aspectele sociale, economice, politice, dar si evenimentele internationale care au impact asupra vietii romanilor. Diferenta intre noi si competitori este maniera in care sunt prezentate stirile. Continutul este, insa, acelasi, informatia este verificata si redata corect. Nu ne-a fost niciodata pusa sub semnul intrebarii obiectivitatea.
Citeste si: Veste bună pentru gospodine și pensionare! Statul oferă bani pentru repartitoare. Cine va putea beneficia de un voucher de 750 de lei- kfetele.ro
Citeste si: VIDEO Ce a surprins Igor Cuciuc la mormântul fiicei sale: "Puișorul nostru"- radioimpuls.ro
Citeste si: Imagini fără precedent cu suprafața Soarelui, la cea mai înaltă rezoluție de până acum: „Arată în detaliu frumusețea câmpului magnetic”- antena3.ro
Reporter: Ati adus in familia Kanal D cateva vedete cunoscute publicului, cum ar fi Teo Trandafir. De ce ati considerat ca ar fi importanta aceasta colaborare?
U.Y: Este parte a strategiei noastre. Am dorit sa crestem adresabilitatea si notorietatea brandului Kanal D si am cooptat in echipa noastra nume cunoscute in aceasta industrie, vedete foarte iubite de public. insa brandul principal este Kanal D. Ne dorim sa oferim publicului oameni la care sa se raporteze, adevarate modele pentru ei. Dar strategia noastra este si aceea de a ne crea propriile vedete.
Reporter: Ce caracteristici trebuie sa aiba o vedeta TV marca televiziunii Kanal D?
U.Y: Vedetele noastre au o personalitate puternica si nu dorim sa schimbam asta. Criteriul principal in alegerea noastra este acela ca vedeta sa se potriveasca perfect cu formatul pe care urmeaza sa il prezinte. Dupa ce decidem formatul, incepem sa cautam starul care sa il prezinte si reprezinte.
in functie de emisiune, cautam o gazda care sa aiba anumite trasaturi de personalitate: sa fie amuzanta, spontana, cu anumite calitati fizice etc. Ca atare gandim produsul ca un tot unitar: vedeta, format si publicul tinta. Toate trebuie sa fie in armonie perfecta.
Reporter: Aveti un star international favorit?
U.Y: Sunt un fan al cinematografiei americane inca din liceu. imi plac teribil actorii Robert de Niro, Al Pacino si il admir pe Quentin Tarantino. Actritele mele preferate sunt Kim Basinger si Demi Moore. si mi-a placut Bruce Willis in special in serialul "Moonlight".
Reporter: Care este cel mai costisitor show pe care il difuzati acum?
U.Y: Toate emisiunile noastre sunt costisitoare. Investim in platourile de filmare, in decoruri, in echipe dedicate. "Bravo, ai stil!", "Roata Norocului", "WOWBiz" si, in general, toate emisiunile noastre de studio reprezinta investitii considerabile.
Reporter: Va ganditi sa produceti din nou emisiuni din grilele anterioare precum "Vrei sa fi milionar?"
U.Y: Nu excludem nicio posibilitate. Daca publicul doreste un anumit show, il vom face. in prezent oamenii isi doresc emisiuni noi. Exista insa formate precum "Vrei sa fi milionar?" si "Roata Norocului" care sunt de succes la nivel mondial la zeci de ani de la lansare.
Reporter: Credeti ca dezvoltarea online-ului va reprezenta o problema in urmatorii 5, 10 ani? Cum o sa va adaptati?
U.Y: Online-ul este o componenta de business foarte importanta pentru noi, mai ales in ultimii trei, patru ani. Credem ca viitorul va depinde mult de partea de online.
in prezent avem in portofoliu patru publicatii online- wowbiz.ro, stirilekanald.ro, kfetele.ro, kanald.ro- si investim serios in de Social Media. De altfel, am conectat operatiunile de televiziune cu online-ul si oferim clientilor pachete care contin promovare in ambele medii de comunicare. Vom continua sa dezvoltam aceasta arie de business.
Reporter: De cat timp sunteti in Romania?
U.Y: Sunt in Romania de 12 ani...
Reporter: Cum v-ati acomodat aici cu locurile, oamenii, cultura?
U. Y: Ma simt parte a acestui popor. Am venit initial pentru o perioada de doi ani si am ramas 12. Ma simt in Romania ca acasa. imi place sa merg in Turcia in vacanta. Dupa ce ma duc in tara mea natala doua-trei zile, imi doresc sa ma reintorc aici. Pentru mine a fost usor sa comunic cu romanii inca de la inceput.
Nu am avut experiente neplacute aici, am simtit mereu sprijinul celor cu care am interactionat. Bucurestiul a devenit orasul meu.
Reporter: Puteti descrie Kanal D in trei cuvinte?
U. Y: in primul rand, as putea spune "trendsetter". Chiar meritam acest titlu, pentru ca am facut multe lucruri in premiera in Romania – seriale turcesti, reality show-uri, late night show-uri si o alta abordare a stirilor, "Asta-i Romania" si "Bravo, ai stil!". in al doilea rand, suntem foarte "calzi" – transmitem foarte usor aceasta caldura publicului, din partea caruia simtim acelasi lucru. Celalalt cuvant ar fi "obiectivitate".