Pentru a primi pensia, din toamna anului 2024, pensionarii stabiliți în străinătate vor trebui să trimită semestrial un certificat de viață.

Legea 360/2023 reglementează, din acest an, pensiile publice din țara noastră. O parte dintre prevederile noii legi se aplică de la începutul anului, dar cele mai multe se aplică de la 1 septembrie 2024, conform www.avocatnet.ro.

Noua lege stabilește și regulile ce se aplică în cazul transferului în străinătate a pensiilor obținute în România, când pensionarul locuiește într-o altă țară.

Astfel, potrivit Legii 360/2023, “pentru a beneficia de drepturile cuvenite din cadrul sistemului public de pensii, beneficiarii drepturilor bănești acordate de casele teritoriale de pensii stabiliți pe teritoriul altor state, denumiți în continuare beneficiari nerezidenți, au obligația de a transmite semestrial (…) un certificat de viață”.

Certificatul de viață trebuie completat de toți pensionarii din afara țării

Certificatul de viață este un document care atestă că beneficiarul unei pensii stabilit în străinătate este în viață. Acesta trebuie transmis casei de pensii care deține dosarul de pensie al persoanei domiciliate în străinătate.

Citeste si: Ce sa puneti in geanta de maternitate? Elemente esentiale pentru momentul nasterii- catena.ro

Citeste si: Loredana Groza a reacționat public după ce a văzut cu cine e Iulia Vântur în vacanță- wowbiz.ro

Citeste si: Cimitirele civilizației umane. Cum au ajuns să fie abandonate pe câmpuri milioane de mașini, avioane, biciclete și chiar tancuri- antena3.ro

Utilizarea acestui certificat este necesară pentru evitarea plăților necuvenite către beneficiari nerezidenți a căror situație s-a modificat. Dacă se solicită transferul drepturilor de pensie în străinătate, pensionarul este obligat să transmită trimestrial formularul „Certificat de viață”.

Pensionari

Certificatul de viață este un document care atestă că beneficiarul unei pensii stabilit în străinătate este în viață

[Sursa foto: freepik]

Citește și: Cât ar trebui să trăiești pentru a beneficia de întreaga contribuție la fondul de pensie. Asta e speranța de viață

În ce condiții este valabil documentul

Certificatul de viață constituie dovada pe baza căreia se continuă plata drepturilor cuvenite beneficiarilor nerezidenți și trebuie transmis în luna noiembrie a fiecărui an. Documentul trebuie completat de pensionar în fața unei autorități legale din statul de domiciliu sau de ședere permanentă. Aceste autorități pot fi instituții de asigurări sociale/pensii, autorități administrative locale, notari publici, etc. Autoritatea legală certifică faptul că partea B a certificatului de viață a fost semnată personal de titularul drepturilor, completând, în acest sens, partea C a certificatului.

Citeste si: VIDEO Cum și-a găsit Alin Oprea tatăl natural? „Am ales special seara de Crăciun și vârsta de 33 de ani. Era vârsta la care Iisus Hristos s-a răstignit și luna în care s-a născut.”- kfetele.ro

Citeste si: Mesajul dur în limba română al lui Michele Morrone după ce a vizitat o parte din atracțiile turistice din România- radioimpuls.ro

Citeste si: „Orașul Mântuirii” sau „mini-Grecia” de la malul Mării Negre. Așezarea antică ascunde un tezaur chiar lângă țărm- antena3.ro

Citește și: Avertisment de la BNR despre banii românilor. Cu ce riscuri se confruntă cursul euro-leu în următoarele luni

Ce se întâmplă dacă plata pensiilor se suspendă

În cazul în care pensionarii din străinătate nu respectă termenele pentru transmiterea certificatului de viață, plata pensiei se suspendă începând cu luna următoare.

Potrivit noii legi a pensiilor, certificatul de viață trebuie trimis de două ori pe an, în martie și septembrie. Dacă beneficiarul nerezident prezintă certificatul de viață după expirarea termenelor amintite, reluarea plății pensiei se va face de la data suspendării.

Cum arată documentul și cum se completează corect

Certificatul de viață va fi emis în dublu exemplar și transmis de către casa teritorială de pensii competentă beneficiarilor nerezidenți, în versiune bilingvă. Un exemplar va rămâne la casa teritorială de pensii, însoțit de dovada comunicării beneficiarului nerezident (confirmare de primire sau recomandată). Partea A a certificatului este completată de casa teritorială de pensii, precizându-se data limită de restituire a certificatului de către beneficiar. Beneficiarul nerezident completează partea B în fața unei autorități legale și transmite documentul până la data menționată în partea A.

 


Abonează-te pe


Partenerii nostri
Clipul zilei pe stirilekanald.ro:
Te-ar putea interesa si