Cum cât s-a scumpit coșul de cumpărături de la hipermarket. Adevărul nespus din magazinele din România
În România, în trimestrul al doilea din 2023, bunurile de larg consum, cele pe care le găsim cel mai frecvent în coşul de cumpărături, s-au scumpit cu 19,3% versus aceeaşi perioadă din anul anterior.
Author: Sorin Negru marți 05 septembrie 2023 , 20:03
Cu toate că rata inflația a scăzut spre 10,3% în al doilea trimestru al anului, prețurile bunurilor de larg consum continuă să crească peste acest nivel, se arată într-un studiu al companiei de cercetare de piață NielsenQ.
Mai precis, prețurile bunurilor de larg consum au crescut, în medie, cu 19,3% în perioada aprilie-iunie 2023.
Cum aceste bunuri sunt cele care se găsesc cel mai des în coşul de cumpărături, impactul asupra comportamentului de consum e semnificativ.
Românii cumpără mai puțin și mai des
Noutatea celui de-al doilea trimestru al anului constă în modificarea tiparelor de consum din hipermarketuri și supermarketuri.
Deși valoarea coșului mediu de cumpărături din hipermarketuri rămâne relativ constantă în ciuda inflației, numărul tranzacțiilor s-a mărit cu aproape 10%.
În supermarketuri, valoarea coșului mediu a crescut cu 9% față de aceeași perioadă a anului trecut, iar numărul tranzacțiilor a crescut, la rândul său, cu 5,8%.
Acest tipar de consum indică tendința consumatorilor de a face vizite mai frecvente la magazine, în încercarea de a menține sub control valoarea coșului de cumpărături.
Adevărul nespus despre prețurile din magazine
Cea mai mare creștere este cea a categoriei de produse alimentare (+19,7%), care reprezintă mai mult de jumătate din totalul coșului de cumpărături din piața bunurilor de larg consum din România, urmată de categoria băuturilor non-alcoolice, ce au înregistrat o creștere valorică de 17,5%.
Produsele non-alimentare cresc în valoare cu 16,6%, în timp ce băuturile alcoolice cu doar 12,3%,
Deoarece prețurile produselor din FMCG continuă să crească și în al doilea trimestru al acestui an, efectul suprapunându-se deja peste inflația începută de anul precedent, la nivel global 15,6% dintre consumatori iau deja în calcul că
va trebui să cheltuiască mai mult pe bunurile de larg consum în următoarele 12 luni.
De asemenea, 32% dintre consumatori afirmă că au început deja să cumpere mai degrabă de la magazine de tip discount și achiziționează de preferință produsele la promoție.
Consumatorii români se îndreaptă spre magazinele de discount-uri
"Nesiguri asupra viitorului, consumatorii privesc cu precauție decelerarea inflației și continuă să fie foarte calculate cu bugetele pentru a rezista, în continuare, devalorizării veniturilor proprii", se spune în studiu.
Evoluția consumatorilor către o atitudine mult mai pragmatică și calculată de achiziție s-a reflectat și în dinamica de creștere a canalelor de retail.
Astfel, canalul cu cea mai ridicată creștere în prima jumătate a anului 2023 a fost cel al discounterilor (+26,3% în valoare), urmat de formatele mici – minimarketurile (+22,7%) și supermarketurile (16,5%).
Comerțul tradițional crește în valoare cu 15,3%, în timp ce hipermarketurile înregistrează cea mai lentă creștere, de 13,0%.
O altă metodă prin care consumatorii români fac față inflației este îndreptarea către mărcile proprii ale retailerilor.
Trendul ascendent al mărcilor private se menține și în Q2, când cota lor de piață a câștigat încă 0,7 puncte față de anul trecut, acest segment reprezentând acum 19,3% din totalul pieței de larg consum din România.
Produsele de tip private label din categoria de produse non-alimentare au înregistrat cea mai impresionantă dinamică în acest trimestru, fiind în creștere cu 2,7puncte.
Deși mărcile proprii continuă să crească în importanță în România, ne situăm încă sub media europeană, unde acestea reprezintă 32,7% din totalul vânzărilor, dar peste media Europei de Est – de doar 16,2%.