VIDEO - Guvernul va compensa la pompă prețul la motorină și benzină pentru trei luni
Decizia pe care o va lua Guvernul vine pe fondul creșterii foarte mari a prețului la combustibil, cu toate că acesta rămâne în continuare unul dintre cele mai mici din Uniunea Europeană, al patrulea cel mai mic preț după Ungaria, Bulgaria și Polonia.
Author: Sorin Negru miercuri 22 iunie 2022 , 12:39
Guvernul va lua o decizie joi cum va face cu scăderea prețurilor la combustibil, iar decizia va fi anunțată după ședința executivului. În momentul de față mai există câteva chestii de detaliu ce mai trebuie stabilite privind compensarea litrului de benzină și motorină pentru lunile iulie, august și septembrie, au declarat într-o întâlnire informală cu media, premierul Nicolae Ciucă și președintele Camerei Deputaților Marcel Ciolacu.
UPDATE 14.30. Premierul Nicolae Ciucă s-a întâlnit miercuri dimineața, la Palatul Victoria, cu miniștri și secretari de stat de la Ministerul Energiei, Ministerul Finanțelor, alături de conducerea ANAF și a Consiliului Concurenței pentru a căuta soluții la criza prețurilor la carburanți.
„Aceste soluții urmează a fi stabilite și comunicate până mâine” , a precizat purtătorul de cuvânt al Guvernului, Dan Cărbunaru.
Știrea inițială. Ungaria a aplicat o plafonare strictă a prețurilor la carburanți de mai multe luni, însă specialiștii de la noi spun că măsura înghețării prețurilor la pompă ar putea face mai mult rău decât bine.
Din perspectiva PSD, stabilirea unui preț maximal la clientul final sau limitarea adaosului comercial pe tot lanțul comercial, de la producător la benzinărie sunt variante care ar trebui discutate de urgență în cadrul Coaliției de guvernare.
Florin Cîțu: Se va ajunge la cozi la stațiile de benzină
Peşedintele Senatului, fostul lider liberal Florin Cîțu, a spus miercuri că o eventuală plafonare a preţurilor la carburanţi ar duce la penurie şi a criticat propunerile fiscale ale PSD.
"Trebuie să fim foarte atenţi la declaraţiile PSD. Soluţiile pe care le vedem sunt comuniste. Noi nu am ieşit în stradă în 1990 să scăpăm de cozi, de penurie, care veneau din cauza unor plafoane la preţuri, ca să plafonăm azi preţuri. Asta este o prostie(...) Polonia a redus TVA sau accizele, dar nu a redus preţul. Preţul este determinat, într-o economie de piaţă, de cerere şi ofertă.
În Ungaria a creat cozi la benzinării. Asta vrem, să aruncăm totul în aer când vine sezonul estival, să stea oamenii la coadă să îşi cumpere benzină? Nicio companie nu mai vine să aducă benzină în România dacă noi plafonăm preţul. Astăzi, în UE, România are unul dintre preţurile cele mai mici la combustibil. Doar Bulgaria îl are mai mic decât noi. E mai mic în România decât în Ungaria, unde preţul este plafonat", a subliniat Cîţu.
Carburanții, mai scumpi cu 63% față de anul trecut
O analiză faţă de aceeaşi zi din anul 2021 arată că preţul la pompă este mai mare cu 63%,iar această creştere are la bază mai multe motive: creşterea cotaţiilor ţiţeiului, deprecierea leului în raport cu dolarul, creşterea costurilor de transport maritim al ţiţeiului în Marea Neagră (cu peste 500%), precum și creşterea costurilor cu asigurările pentru navele care circulă în Marea Neagră.
În aceeași perioadă, costurile de rafinare s-au majorat cu 30%, costurile de furnizare cu 100%, acciza a urcat cu 3%, iar cota de TVA percepută de stat ca urmare a creşterii bazei de aplicare a crescut cu 63%.
Plafonarea prețurilor ar face mai mult rău decât bine?
Statul român este principalul beneficiar al scumpirii carburanţilor, astfel că cea mai bună măsură pentru scăderea preţurilor ar fi reducerea accizei şi a TVA, în timp ce plafonarea ar face mai mult rău decât bine, se arată într-o analiză realizată de Asociaţia Energia Inteligentă (AEI).
Unul dintre riscurile acestei plafonări de preț ar fi lipsa carburanților de la pompă, spun experții.
"Măsurile pe care România le-ar putea lua pentru a combate actuala situaţie din benzinării, dar mai ales posibilele efecte în securitatea energetică a României, trebuie astfel gândite încât să nu ajungem în situaţia mult mai rea decât ne găsim în prezent şi anume să ajungem în situaţia lipsei efective a carburanţilor la pompă", spun specialiștii.
Dacă s-ar aplica plafonarea preţului la pompă, unele companii din România ar reduce eforturile pe care le fac în momentul de faţă pentru a găsi soluţii să aducă ţiţei din alte părţi ale lumii decât din Federaţia Rusă și folosind infrastructura rusească.
Cum putea fi redus prețul carburanților la 7,3 lei per litru
"Statul în cazul combustibililor, la fel ca şi în cazul gazelor şi energiei electrice, este cel mai mare câştigător urmare a scumpirilor. Concret, statul a câştigat suplimentar faţă de perioada similară a anului trecut (primele şase luni din anul 2022), 600 milioane euro din scumpirea benzinei şi a motorinei la pompă. Firmele care vând combustibil probabil au câştigat suplimentar faţă de perioada similară a anului trecut, estimativ, a zecea parte din cât a câştigat suplimentar statul", arată autorii analizei AEI.
În aceste condiţii, ei consideră că era normal să se iniţieze măsuri încă de la începutul anului 2022, astfel încât aceste câştiguri suplimentare faţă de anul trecut să fie împărţite consumatorului român. În situaţia în care aceşti bani suplimentari, încasaţi fără nici un efort, erau daţi consumatorilor, preţul ar fi fost în prezent la un nivel de 7,3- 7,4 lei/l.
"Măsurile care se impun sunt: diminuarea TVA şi acciza la combustibili, de a limita marjele comerciale la furnizori, de a întreprinde o puternică campanie de diplomaţie energetică pentru accesarea noilor surse şi rute de transport ţiţei, de a dezvolta un Plan pentru situaţii de urgenţă pentru consumatorii protejaţi. Alternativa populistă de plafonare a preţului echivalează cu instalarea în câteva luni a penuriei combustibililor în România", mai arată specialiştii în piața petrolieră.