In articol:
- Certificatul de viață trebuie completat de toți pensionarii din afara țării
- În ce condiții este valabil documentul
- Ce se întâmplă dacă plata pensiilor se suspendă
- Cum arată documentul și cum se completează corect
Pentru a primi pensia, din toamna anului 2024, pensionarii stabiliți în străinătate vor trebui să trimită semestrial un certificat de viață.
Legea 360/2023 reglementează, din acest an, pensiile publice din țara noastră. O parte dintre prevederile noii legi se aplică de la începutul anului, dar cele mai multe se aplică de la 1 septembrie 2024, conform www.avocatnet.ro.
Noua lege stabilește și regulile ce se aplică în cazul transferului în străinătate a pensiilor obținute în România, când pensionarul locuiește într-o altă țară.
Astfel, potrivit Legii 360/2023, “pentru a beneficia de drepturile cuvenite din cadrul sistemului public de pensii, beneficiarii drepturilor bănești acordate de casele teritoriale de pensii stabiliți pe teritoriul altor state, denumiți în
Certificatul de viață trebuie completat de toți pensionarii din afara țării
Certificatul de viață este un document care atestă că beneficiarul unei pensii stabilit în străinătate este în viață. Acesta trebuie transmis casei de pensii care deține dosarul de pensie al persoanei domiciliate în străinătate.
Utilizarea acestui certificat este necesară pentru evitarea plăților necuvenite către beneficiari nerezidenți a căror situație s-a modificat. Dacă se solicită transferul drepturilor de pensie în străinătate, pensionarul este obligat să transmită trimestrial formularul „Certificat de viață”.
În ce condiții este valabil documentul
Certificatul de viață constituie dovada pe baza căreia se continuă plata drepturilor cuvenite beneficiarilor nerezidenți și trebuie transmis în luna noiembrie a fiecărui an. Documentul trebuie completat de pensionar în fața unei autorități legale din statul de domiciliu sau de ședere permanentă. Aceste autorități pot fi instituții de asigurări sociale/pensii, autorități administrative locale, notari publici, etc. Autoritatea legală certifică faptul că partea B a certificatului de viață a fost semnată personal de titularul drepturilor, completând, în acest sens, partea C a certificatului.
Citeste si: VIDEO Ce a surprins Igor Cuciuc la mormântul fiicei sale: "Puișorul nostru"- radioimpuls.ro
Citește și: Avertisment de la BNR despre banii românilor. Cu ce riscuri se confruntă cursul euro-leu în următoarele luni
Ce se întâmplă dacă plata pensiilor se suspendă
În cazul în care pensionarii din străinătate nu respectă termenele pentru transmiterea certificatului de viață, plata pensiei se suspendă începând cu luna următoare. Potrivit noii legi a pensiilor, certificatul de viață trebuie trimis de două ori pe an, în martie și septembrie. Dacă beneficiarul nerezident prezintă certificatul de viață după expirarea termenelor amintite, reluarea plății pensiei se va face de la data suspendării.
Cum arată documentul și cum se completează corect
Certificatul de viață va fi emis în dublu exemplar și transmis de către casa teritorială de pensii competentă beneficiarilor nerezidenți, în versiune bilingvă. Un exemplar va rămâne la casa teritorială de pensii, însoțit de dovada comunicării beneficiarului nerezident (confirmare de primire sau recomandată). Partea A a certificatului este completată de casa teritorială de pensii, precizându-se data limită de restituire a certificatului de către beneficiar. Beneficiarul nerezident completează partea B în fața unei autorități legale și transmite documentul până la data menționată în partea A.