Close sidebar
Close sidebar

EXCLUSIV - Testarea antidrog în școli. Cum ar trebui implementată? Specialiști în adicții: Nu putem doar să îi ”prindem” pe cei care consumă droguri și să nu le oferim un ajutor prompt/ E un triunghi al responsabilităților părinte - elev - cadru didactic

Testarea antidrog a elevilor în școli trebuie făcută în jurul unui pachet de servicii integrate: psiho-educație pentru cadrele didactice, mediere între elev și familie, formare în adicții în rândul psihologilor și al consilierilor școlari, susțin psihoterapeuții specializați în adicții. ”Este nevoie de consiliere, acompaniere și referire către serviciile de tratare a dependenței, atunci când se identifică un consum pozitiv”, spune Ramona Costescu, președinte Asociația Aliat pentru Sănătate Mintală.

Razvan Boboc,


DISTRIBUIE
acest articol


In articol:

“Dacă măsura propusă rămâne singulară, fără un pachet de servicii integrate, ca și cum ar fi un panaceu al fenomenului adicțiilor  în rândul tinerilor, creează mai degrabă riscul creșterii absenteismului în rândul acestora, al înstrăinării față de sistemul educațional și, în cele din urmă, al abandonului școlar”, spune Ramona Costescu, președinte Asociația Aliat pentru Sănătate Mintală și psihoterapeut specializat în adicții la Aliat București. 

”Sănătatea mintală și tratarea adicțiilor necesită o abordare complexă”

Consilierea este extrem de importantă într-un astfel de proces și trebuie acționat specializat:

”Sănătatea mintală și tratarea adicțiilor necesită o abordare complexă, care implică măsuri coerente și susținute continuu de prevenție primară bazată pe stimularea gândirii critice a tinerilor/adolescenților, pe dezvoltarea abilităților acestora de a face față presiunii de grup și de luare a deciziilor.

Testarea antidrog în școli

[Sursa foto: Pexels.com]

Este nevoie de consiliere, acompaniere și referire către serviciile de tratare a dependenței, atunci când se identifică un consum pozitiv. De asemenea, putem previziona un succes al acestei măsuri dacă doar ne punem atenția pe simptom, adică asupra comportamentelor de risc ale acestor tineri, fără a evalua contextul, istoricul familial, social și medical care a condus la generarea lui și fără a acționa personalizat?”

Citește și: În urma tragediei de la 2 Mai, elevii ar putea fi testați antidrog. "Dacă manifestă vizibil comportament caracteristic și doar cu acordul părinților"

”Este nevoie de formare în adicții în rândul psihologilor și al consilierilor școlari”

Ramona Costescu mai subliniază că măsura trebuie implementată în jurul unui triunghi al responsabilităților părinte- elev- cadru didactic:

Citeste si: Oana Roman, în doliu! Vedeta a pierdut o persoana dragă: „A plecat brusc și tragic!”. Despre cine este vorba?- kanald.ro

Citeste si: Jador nu s-a putut abține după declarația publică a Oanei Ciocan! Ce a făcut artistul, când a auzit ce a spus fosta iubită despre el, în plin scandal cu Zanni?- wowbiz.ro

Citeste si: Cercetătorii au descoperit „timpul negativ” într-un experiment de fizică cuantică- antena3.ro

”Când vorbim despre pachet de intervenții integrate facem referire nu doar la ce îi este oferit elevului/adolescentului, ci și la cadrul general și particular, precum: psiho-educație și formare de abilități diriginților, de identificare, intervenție scurtă, mediere între elev și familie, ca prime persoane semnalizatoare a unei suspiciuni de consum, apoi formare în adicții în rândul psihologilor și al consilierilor școlari- specialiști care deseori sunt copleșiți de numărul elevilor acompaniați, psiho-educație în rândul părinților și stimularea implicării active al acestora în demersul educațional și emoțional al copiilor lor, căci vorbim despre un triunghi al responsabilităților părinte- elev- cadru didactic.

”Drogurile nu sunt miezul problemei”

[Sursa foto: Pexels.com]

”Are sistemul medical centre de tratament al adicțiilor copiilor?”

Psihoterapeutul specializat în adicții mai spune că este nevoie de o strategie pentru a stabili ce se întâmplă după implementarea tuturor acestor măsuri: ”Are sistemul medical centre de tratament al adicțiilor copiilor? Sunt suficiente, cu personal bine pregătit, care să facă nu doar intervenție, ci și management de caz? Ei bine, acestea sunt doar vârful icebergului, care necesită analiză, dezbatere și decizie pentru a transmite către noi toți speranța reușitei"

Viorel Roman: ”Testarea în școli nu va rezolva o problematică atât de complexă, dar poate fi o verigă dintr-un lanț”

Viorel Roman, director Executiv la Asociația Aliat pentru Sănătate Mintală și psihoterapeut specializat în adicții la Aliat București, spune că soluțiile de prevenire a consumului de droguri trebuie gândite strategic, pe termen lung, integrate coerent într-o strategie, și nu elaborate rapid sub presiunea evenimentelor curente ”ca să ne eliberăm de angoasa că nu facem destule”.

Este nevoie de consiliere în școli

[Sursa foto: Pexels.com]

Citește și: VIDEO- Vlad Pascu ar fi recunoscut că era drogat. Se pare că familia Pascu ar avea legături și cu una dintre cele mai de temut grupări interlope din Capitală

”Prevenția consumului de droguri nu este deloc simplă sau ușoară. Nu există soluții magice, cum nici testarea în școli nu va rezolva o problematică atât de complexă, dar poate fi o verigă dintr-un lanț.

Citeste si: Cine poate beneficia de ajutoarele de încălzire 2024-2025. Care este termenul limită pentru depunerea cererilor de încălzire- kfetele.ro

Citeste si: Dorian Popa dă lovitura în industria alimentară! Pizza care ii poarta numele, epuizată încă de la lansare. Cât costă cel mai nou produs al artistului- radioimpuls.ro

Citeste si: Cercetătorii au descoperit „timpul negativ” într-un experiment de fizică cuantică- antena3.ro

Există atât avantaje, cât și dezavantaje pentru testarea în școli. Dacă se face aleatoriu poate descuraja consumul și proteja acei copii care încearcă să facă față presiunii grupului oferindu-le o scuză foarte bună pentru a refuza consumul, dar dacă avem și teste pozitive trebuie să avem pus la punct și un mecanism de intervenție care să vizeze întreaga familie și, desigur, protejând confidențialitatea. Nu putem doar să îi ”prindem” pe cei care consumă droguri și să nu le oferim un ajutor prompt”, spune Viorel Roman.

Testarea antidrog în școli

[Sursa foto: Pexels.com]

”Drogurile nu sunt miezul problemei. Abuzul de substanțe este o manifestare a unor situații problematice din viața copilului”

”În același timp, trebuie să înțelegem, în sfârșit, că drogurile nu sunt miezul problemei și că abuzul de substanțe este o manifestare a unor situații problematice din viața copilului, fie din mediul familial, fie social, fie intrapersonal și că, de multe ori, consumul de substanțe este o formă de auto-medicare, iar strategiile eficiente de prevenție nu numai că trebuie începute devreme, ele trebuie să aibă în vedere nu doar copilul, ci și familia, școală și comunitatea”, mai spune Viorel Roman, director executiv la Asociația Aliat pentru Sănătate Mintală.

Citește și: UPDATE- Ministrul de Interne Cătălin Predoiu a prezentat concluziile Corpului de Control privind accidentul de la 2 Mai: „E grav ce s-a întâmplat. Sistemul a eșuat”/ Val de nereguli încălcate, arată Corpul de Control

Citește-ne pe

Clipul zilei
Te-ar putea interesa si
NOUTĂȚI