Programa la Română pentru Evaluare Națională 2022 a fost elaborată de Ministerul Educației și publicată pe edu.ro. Elevii vor susține proba la limba română pentru Evaluarea Națională 2022 pe 14 iunie.

Potrivit Ministerului Educației, programele pentru Evaluarea Națională 2022 sunt aceleași de anul trecut la Limba română, Matematică și Limba maternă, la care elevii vor susține probe scrise în perioada 14-17 iunie, conform calendarului oficial al examenului. 

Elevii de clasa a VIII-a vor încheia cursurile pe 3 iunie, potrivit structurii examenului. Astfel, înscrierea candidaților se face automat de către secretariatele școlilor în perioada 30 mai – 3 iunie.

Programa la limba și literatura română Evaluare Națională 2022 este concepută astfel încât să evalueze competențele elevilor și conținuturile materiei de studiu. Totodată, elevii trebuie să aibă în vedere regulile de punctuație, aspectele ortografice, morfologice și ortoepice în examenul pe care îl vor susține.

Citeste si: Teste de antrenament Evaluare Nationala 2022: Modele de subiecte pentru clasa a 8-a

Programă Evaluarea Națională 2022. Ce trebuie să înveți la Limba și Literatura Română

Programă Evaluarea Națională 2022. Ce trebuie să înveți la Limba și Literatura Română

Programă Evaluarea Națională 2022. Iată ce trebuie să înveți la Limba și Literatura Română

Modelele de subiecte pentru Evaluarea Națională 2022 pentru absolvenții clasei a VIII-a evaluează competențele și conținuturile din programa de mai jos, iar baremele de evaluare și de notare presupun acordarea punctajelor pentru orice modalitate corectă de rezolvare a cerințelor respective.

Competenţe generale și competențe specifice

1. Receptarea textului scris de diverse tipuri:

1.1. Identificarea informaţiilor importante, a temei, a ideilor principale/secundare din texte literare și nonliterare, continue, discontinue şi multimodale

1.2. Corelarea informaţiilor explicite şi implicite din texte literare și nonliterare, continue, discontinue și multimodale

1.3. Recunoașterea modurilor în care sunt organizate informaţiile în texte literare și nonliterare, continue, discontinue şi multimodale

1.4. Prezentarea unor răspunsuri personale, critice sau creative pe marginea unor texte diverse

1.5. Compararea diferitelor puncte de vedere exprimate pe marginea unor texte diverse

1.6. Compararea a cel puțin două texte sub aspectul temei, al ideilor şi al structurii

1.7. Evaluarea informațiilor și a intențiilor de comunicare din texte literare, nonliterare, continue, discontinue și multimodale

Citeste si: Subiecte Română simulare Evaluare Naţională 2022: Anunţ important pe EDU.ro

1.8. Argumentarea punctelor de vedere pe marginea a două sau mai multe texte de diverse tipuri, având în vedere posibilitatea unor interpretări multiple Redactarea textului scris de diverse tipuri

2.1. Redactarea unui rezumat sau a unui text, simplu sau complex, având în vedere etapele procesului de scriere și structurile specifice, pentru a comunica idei și informații sau pentru a relata experiențe trăite sau imaginate

Citeste si: Greutate si inaltime copii in functie de varsta- catena.ro

Citeste si: Antonia s-a trezit cu un mesaj de la fiul lui Ștefan Bănică Jr. după ce a publicat o fotografie provocatoare pe internet. Ce replică i-a dat lui Radu Bănică când a văzut reacția pe care a avut-o?- wowbiz.ro

2.2. Redactarea unui text complex, în care să îşi exprime puncte de vedere argumentate, pe diverse teme sau cu referire la diverse texte citite

2.3. Adecvarea textului scris la situația și scopul de comunicare

2.4. Analizarea constantă a propriului scris/a unor texte diverse din punctul de vedere al corectitudinii, al lizibilităţii, al coerenţei şi al clarităţii

2.5. Aplicarea constantă a normelor privind etica redactării pentru crearea unor texte originale Utilizarea corectă, adecvată şi eficientă a limbii în procesul comunicării orale și scrise

3.1. Folosirea achizițiilor privind structuri morfosintactice complexe ale limbii române literare, pentru înţelegere corectă şi exprimare nuanţată a intenţiilor comunicative

3.2. Aplicarea achiziţiilor lingvistice pentru înţelegerea şi producerea unor texte diverse

3.3. Aplicarea conştientă a regulilor şi a convenţiilor ortografice şi ortoepice pentru o comunicare corectă

3.4. Valorificarea relaţiei dintre normă, abatere şi uz în adecvarea strategiilor individuale de comunicare

3.5. Raportarea conştientă la normă în exprimarea intenţiei de comunicare, din perspectivă morfosintactică, fonetică şi lexicală

3.6. Redactarea unor texte, valorificând gândirea logică și analogică (analiză, sinteză, generalizare şi abstractizare) prin utilizarea deprinderilor de comunicare corectă în limba română literară Exprimarea identității lingvistice și culturale proprii în context național și internațional

Citeste si: Programă BAC 2022. Ce trebuie să înveți pentru proba de Limba și literatura română

4.1. Identificarea unor valori culturale promovate în textele autorilor români din diferite perioade istorice

4.2. Asocierea unor experiențe proprii de viață și de lectură cu acelea provenind din alte culturi

4.3. Compararea unor elemente comune identificate în cultura proprie și în cultura altor popoare sau a unor tradiții românești cu tradiții din alte culturi

4.4. Argumentarea unui punct de vedere privitor la valori culturale sau la elemente specifice ale culturii naționale și ale culturii altor popoare.

Programă Română Evaluare Națională 2022 – Conținuturi

Conținuturile vor fi abordate din perspectiva competențelor specifice din programa la Română pentru Evaluare Națională 2022.

Teme generale

Eu și universul meu familiar; Eu și lumea din jurul meu; Orizonturile lumii și ale cunoașterii; Reflecții asupra lumii.

Lectură

Citeste si: Laurențiu Reghecampf, dezvăluiri cutremurătoare despre ziua în care tatăl său s-a stins din viață: „A avut foarte multe momente când s-a simțit rău, dar mama mereu a fost lângă el.”- kfetele.ro

Citeste si: Cerințele care trebuie respectate cu sfințenie! Ce le-a cerut Maluma organizatorilor Neversea pentru a cânta la festival- radioimpuls.ro

− Cuvinte-cheie, idee principală, idee secundară, temă; planul simplu de idei; planul dezvoltat de idei;

− Tipare textuale de structurare a ideilor: textul narativ (narativul literar – în proză, în versuri: timp, spaţiu; instanţele comunicării narative: autor, narator, personaje, mijloace de caracterizare; narațiunea la persoana a III-a și la persoana I; acțiune, momentele subiectului/etapele acţiunii; narativul nonliterar: acțiune, participanți, timp, spaţiu; narativul în texte multimodale

– text și imagine, banda desenată); textul descriptiv (descriptivul literar – în proză, în versuri; descriptivul nonliterar); textul dialogat (în textul literar și în textul nonliterar); textul explicativ; textul argumentativ; texte care combină diverse structuri textuale (explicativ, narativ, descriptiv, dialogat, argumentativ)

− Tipuri de texte: textul epic, textul liric, textul dramatic (autor, personaj dramatic; rolul indicațiilor scenice; rolul dialogului); − Versificație: rima, strofa, măsura versurilor;

− Strategii de comprehensiune: inferențe simple (relații cauză-efect, problemă-soluţie etc.); predicții; împărtășirea impresiilor de lectură; integrarea informațiilor textului în propriul univers cognitiv și afectiv; reflecții asupra limbajului și a structurii textelor de tip epic, liric, dramatic; compararea a două sau mai multe texte sub aspectul conținutului și al structurii;

− Strategii de interpretare: răspuns afectiv; mesajul/mesajele textului; interpretarea limbajului figurat (personificarea, comparaţia, epitetul, enumerația, repetiția, metafora, antiteza); interpretări multiple; argumentarea punctelor de vedere pe marginea textelor citite.

Redactare

Etapele scrierii: generarea ideilor, planificare, scriere; rescrierea textului pentru a-i da coerență și claritate, pentru a nuanța ideile; corectarea greșelilor; prezentarea textului: scrisul de mână, așezarea în pagină; părţile textului: introducere, cuprins, încheiere; paragrafe; organizarea unui text în funcție de situația de comunicare; adecvarea la temă; etica redactării;

− Planul simplu de idei; planul dezvoltat de idei; rezumatul; transformarea vorbirii directe în vorbire indirectă;

− Tipare textuale de structurare a ideilor: narativ, descriptiv, dialogat, explicativ, exemplificare; argumentativ; comparaţie, analogie, pro-contra; integrarea părților etc.;

− Alte tipuri de texte: scrisoarea, e-mailul, jurnalul etc.;

− Comentarea unor pasaje din textele citite, descrierea unei emoţii (bucurie, uimire, frică); caracterizarea personajului;

− Stil: proprietatea termenilor, puritate şi adecvare situaţională, originalitate, naturaleţe, varietate, concizie, corectitudine gramaticală, respectarea normelor ortografice şi de punctuaţie, modalități de exprimare a preferințelor și a opiniilor.

Programa pentru Evaluarea Națională 2022 la Limba și Literatura Română o puteți consulta în întregime, accesând site-ul edu.ro/evaluarea-elevilor-de-clasa-viii.

Calendar Evaluarea Națională 2022

  • 30 mai – 3 iunie 2022: Înscrierea la evaluarea națională
  • 3 iunie 2022: Încheierea cursurilor pentru clasa a VIII-a
  • 14 iunie 2022  Limba și literatura română —  probă scrisă
  • 16 iunie 2022  Matematica —  probă scrisă
  • 17 iunie 2022  Limba și literatura maternă —  probă scrisă
  • 23 iunie 2022 (până la ora 14,00): Afișarea rezultatelor înaintea contestațiilor
  • 23 iunie 2022 (ora 16:00 – ora 19:00): Depunerea contestațiilor
  • 24 iunie 2022 (ora 8:00 – ora 12:00): Depunerea contestațiilor
  • 24 iunie – 29 iunie 2022: Soluționarea contestațiilor
  • 30 iunie 2022: Afișarea rezultatelor finale după soluționarea contestațiilor

Media obținută la Evaluarea Națională din clasa a VIII-a este un criteriu esențial pentru admiterea în învățământul liceal.

Rezultatele vor fi afișate pe 23 iunie 2022 (până la ora 14:00), iar depunerea contestațiilor se va face în intervalul orar:  23 iunie 2022 (16:00- 19:00) și 24 iunie (ora 8:00 – ora 12:00). În perioada 24 iunie-29 iunie 2022 contestațiile vor fi rezolvate, urmând ca pe 30 iunie 2022 să se afișeze rezultatele finale.

Citeste si: Tezele obligatorii ar putea fi eliminate. Elevii vor avea o singură medie la finalul anului


Abonează-te pe


Partenerii nostri
Clipul zilei pe stirilekanald.ro:
Te-ar putea interesa si